Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równanie kwadratowe niezupełne typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje równanie kwadratowe niezupełne typu
rozwiązuje równanie kwadratowe niezupełne typu
wyznacza takie współczynniki równania, aby jego rozwiązaniem były określone liczby lub, aby równanie nie posiadało rozwiązania
tworzy procedury rozwiązania równania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają podstawowe wzory skróconego mnożenia (aby w dalszej części lekcji wykorzystać je w zadaniach).
Faza realizacyjna:
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów prostych równań niezupełnych typu .
Następnie uczniowie starają się podzielić równania na grupy, według własnych kryteriów.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 – 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały. Wskazują liczbę rozwiązań równania.
Przykłady rozwiązań równań znajdujące się w części przeczytaj uczniowie analizują w parach. Wspólne z nauczycielem wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie oglądają infografikę i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑6 interaktywne metodą stolików zadaniowych. Każdy „stolik” to 2 zadania interaktywne. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania otrzymuje stopień bardzo dobry.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące podziału równań na zupełne i niezupełne.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Równanie kwadratoweRównanie kwadratowe
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej równania kwadratowe niezupełne.