Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: Biologia

Temat: Transpiracja i czynniki na nią wpływające

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
3. Gospodarka wodna i odżywianie mineralne roślin. Uczeń:
1) wyjaśnia mechanizmy pobierania oraz transportu wody i soli mineralnych;
4) wykazuje wpływ czynników zewnętrznych (temperatura, światło, wilgotność, ruchy powietrza) na bilans wodny roślin; planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ czynników zewnętrznych na intensywność transpiracji; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące występowanie gutacji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, na czym polega transpiracja.

  • Przedstawisz czynniki wpływające na transpirację.

  • Wykażesz zależności między czynnikami środowiskowymi a intensywnością transpiracji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • rozmowa kierowana;

  • plakat;

  • gwiazda pytań.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru A3, flamastry, magnesy.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów, mówiąc: „Rośliny biorą udział w naturalnym obiegu wody na Ziemi. W jaki sposób uczestniczą one w tym cyklu?”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”, a następnie wykonują samodzielnie polecenie nr 1 do multimedium i przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każda z nich otrzymuje arkusz papieru i flamastry. Uczniowie w graficznej formie przedstawiają rolę transpiracji w obiegu wody na Ziemi oraz zaznaczają zależności pomiędzy tym procesem a czynnikami środowiskowymi. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada potrzebne informacje lub koryguje błędy.

  3. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę dotyczącą zależności między natężeniem światła a intensywnością transpiracji szparkowej oraz pomiędzy wilgotnością gleby a intensywnością transpiracji.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, jaka będzie intensywność transpiracji w słoneczny dzień w porównaniu z dniem pochmurnym) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie w 4‑osobowych grupach wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie omówić rolę jonów wapnia w procesie transpiracji), a po upływie wyznaczonego czasu dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania zawarte w gwieździe pytań (zob. materiały pomocnicze).

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 w sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wyszukaj informacje na temat sposobów ograniczania transpiracji w czasie suszy przez rośliny.

  3. Dla chętnych: Wykonaj polecenie nr 2 w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑S)”.

Materiały pomocnicze:

R1YiMPQsWSKJr

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 71.15 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium

  • Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane w fazie podsumowującej.