Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1GudpPMbQCJg1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
Transpiracja to: Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrolowane wydzielanie kropel wody na brzegach liściowych., 2. Parowanie wody z roślin głównie przez aparaty szparkowe., 3. Parowanie wody z roślin w warunkach wysokiej wilgotności powietrza., 4. Niekontrolowanie wydzielanie kropel wody na łodygach.
R165yXBQParqd1
Ćwiczenie 2
Na transpirację ma wpływ kilka czynników. Ich wartości mogą być odwrotnie lub wprost proporcjonalne do intensywności transpiracji. Przenieś czynniki środowiskowe do odpowiednich grup. Odwrotnie proporcjonalne Możliwe odpowiedzi: 1. światło, 2. temperatura, 3. ciśnienie, 4. wilgotność Wprost proporcjonalne Możliwe odpowiedzi: 1. światło, 2. temperatura, 3. ciśnienie, 4. wilgotność
R1ItbAymr4ne12
Ćwiczenie 3
Wskaż twierdzenia zawierające prawdziwe informacje. Możliwe odpowiedzi: 1. Włośniki zwiększają powierzchnie chłonną korzenia., 2. Woda w glebie ma niższy potencjał niż w roślinach., 3. Woda w roślinach ma niższy potencjał niż w atmosferze., 4. Potencjał wody w komórce wyraża zdolności komórki do pochłaniania wody na zasadzie osmozy.
R1GjKnfzhHocV2
Ćwiczenie 4
Do podanego terminu dopasuj odpowiedni opis. Kutykula Możliwe odpowiedzi: 1. skórka korzenia, tkanka okrywająca korzenie, jej funkcja polega na pobieraniu wody i soli mineralnych oraz częściowej wymianie gazowej, 2. otwory w tkance okrywającej łodygi i korzenie, 3. nabłonek roślin, cienka warstwa komórek pokrywających zewnętrzną ścianę komórek epidermy (skórki okrywającej nadziemne części roślin), 4. substancja składająca się z polimerów kwasów tłuszczowych, chroni roślinę przed nadmierną utratą wody oraz patogenami Przetchlinki Możliwe odpowiedzi: 1. skórka korzenia, tkanka okrywająca korzenie, jej funkcja polega na pobieraniu wody i soli mineralnych oraz częściowej wymianie gazowej, 2. otwory w tkance okrywającej łodygi i korzenie, 3. nabłonek roślin, cienka warstwa komórek pokrywających zewnętrzną ścianę komórek epidermy (skórki okrywającej nadziemne części roślin), 4. substancja składająca się z polimerów kwasów tłuszczowych, chroni roślinę przed nadmierną utratą wody oraz patogenami Ryzoderma Możliwe odpowiedzi: 1. skórka korzenia, tkanka okrywająca korzenie, jej funkcja polega na pobieraniu wody i soli mineralnych oraz częściowej wymianie gazowej, 2. otwory w tkance okrywającej łodygi i korzenie, 3. nabłonek roślin, cienka warstwa komórek pokrywających zewnętrzną ścianę komórek epidermy (skórki okrywającej nadziemne części roślin), 4. substancja składająca się z polimerów kwasów tłuszczowych, chroni roślinę przed nadmierną utratą wody oraz patogenami Kutyna Możliwe odpowiedzi: 1. skórka korzenia, tkanka okrywająca korzenie, jej funkcja polega na pobieraniu wody i soli mineralnych oraz częściowej wymianie gazowej, 2. otwory w tkance okrywającej łodygi i korzenie, 3. nabłonek roślin, cienka warstwa komórek pokrywających zewnętrzną ścianę komórek epidermy (skórki okrywającej nadziemne części roślin), 4. substancja składająca się z polimerów kwasów tłuszczowych, chroni roślinę przed nadmierną utratą wody oraz patogenami
R19870XGF8x2c2
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Pobieranie wody przez korzenie odbywa się na zasadzie osmozy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wilgotność względna atmosfery to średnie stężenie pary wodnej w ciągu roku wyrażone w procentach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Parowanie wody z nadziemnych części roślin odbywa się na zasadzie dyfuzji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wraz ze wzrostem różnicy potencjału wody w roślinie i atmosferze zwiększa się siła ssąca liści.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RWh1O44sjQoUf2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst odpowiednimi określeniami. Transpiracja jest procesem polegającym na 1. wzrost, 2. czynnym parowaniu wody, 3. wzrost, 4. natężenia światła, 5. czynnym parowaniu wody, 6. ciśnienia, 7. Zwiększenie, 8. Zmniejszenie, 9. Wzrost, 10. zmniejsza, 11. zwiększa. 1. wzrost, 2. czynnym parowaniu wody, 3. wzrost, 4. natężenia światła, 5. czynnym parowaniu wody, 6. ciśnienia, 7. Zwiększenie, 8. Zmniejszenie, 9. Wzrost, 10. zmniejsza, 11. zwiększa wilgotności i 1. wzrost, 2. czynnym parowaniu wody, 3. wzrost, 4. natężenia światła, 5. czynnym parowaniu wody, 6. ciśnienia, 7. Zwiększenie, 8. Zmniejszenie, 9. Wzrost, 10. zmniejsza, 11. zwiększa powoduje zwiększenie potencjału wody, a tym samym 1. wzrost, 2. czynnym parowaniu wody, 3. wzrost, 4. natężenia światła, 5. czynnym parowaniu wody, 6. ciśnienia, 7. Zwiększenie, 8. Zmniejszenie, 9. Wzrost, 10. zmniejsza, 11. zwiększa transpirację. Z kolei 1. wzrost, 2. czynnym parowaniu wody, 3. wzrost, 4. natężenia światła, 5. czynnym parowaniu wody, 6. ciśnienia, 7. Zwiększenie, 8. Zmniejszenie, 9. Wzrost, 10. zmniejsza, 11. zwiększa temperatury i 1. wzrost, 2. czynnym parowaniu wody, 3. wzrost, 4. natężenia światła, 5. czynnym parowaniu wody, 6. ciśnienia, 7. Zwiększenie, 8. Zmniejszenie, 9. Wzrost, 10. zmniejsza, 11. zwiększa zmniejsza potencjał wody i 1. wzrost, 2. czynnym parowaniu wody, 3. wzrost, 4. natężenia światła, 5. czynnym parowaniu wody, 6. ciśnienia, 7. Zwiększenie, 8. Zmniejszenie, 9. Wzrost, 10. zmniejsza, 11. zwiększa intensywność transpiracji.
31
Ćwiczenie 7
RsWnHWmGsczwy
Wyjaśnij, jaka będzie intensywność transpiracji w słoneczny dzień w porównaniu do pochmurnego dnia. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R52RW9cuInjSa
Schemat przedstawia proces zamykania komórek aparatu szparkowego. Zachodzi wzrost poziomu jonów wapnia w cytozolu komórki szparkowej. W konsekwencji dochodzi do transportu jonów potasu z komórki szparkowej do apoplastu liścia. Zachodzi wtórny ruch wody z komórki szparkowej do apoplastu liścia i zamknięcie aparatu szparkowego. Funkcjonowanie szparek wiąże się ze do zmiany kształtu komórek szparkowych. Komórki te poprzez zmianę turgoru, wykorzystując zjawisko osmozy, powodują zamykanie (obniżenie turgoru) lub otwieranie (podwyższenie turgoru) szparek. Charakterystyczną cechą budowy komórek szparkowych jest nierównomierna grubość i specyficzna struktura ich ścian, związana z układem mikrofibryli celulozowych. Ruchy szparek spowodowane są zmianą ciśnienia osmotycznego kationów potasu przez komórki szparkowe przy jednoczesnym wydzielaniu protonów. Wzrost stężenia jonów wapnia w cytozolu komórek szparkowych powoduje obniżenie potencjału ciśnienia w komórkach szparkowych. Powoduje obniżenie ich turgoru. Prowadzi to do zamknięcia aparatów szparkowych i ograniczenia transpiracji.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RC00m0sE3SaVr
Przeanalizuj powyższy schemat, a następnie umieść na nim odpowiedni skutek wzrostu stężenia jonów wapnia i omów rolę tych jonów w procesie transpiracji. (Uzupełnij).