Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Umówiliśmy się, że będziesz opowiadał, prawda?
. Relacja M. Edelmana w reportażu Hanny Krall Zdążyć przed Panem Bogiem
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
utrwala wiadomości na temat cech gatunkowych reportażu,
ustala, czy Zdążyć przed Panem Bogiem to tekst o charakterze faktograficznym,
określa, w jaki sposób perspektywa świadka wydarzeń wpływa na postrzeganie powstania w getcie przez Marka Edelmana,
wyjaśnia, na czym polega i jaki ma cel deheroizacja powstania dokonywana przez Marka Edelmana.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z blokiem tekstowym materiału: Umówiliśmy się, że będziesz opowiadał, prawda?. Relacja M. Edelmana w reportażu Hanny Krall Zdążyć przed Panem Bogiem. Prosi także, by uczniowie przypomnieli sobie cechy reportażu (mogą skorzystać z e‑materiału 1332 Cechy reportażu).
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od krótkiej rozmowy wprowadzającej: nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, co wydarzyło się w getcie warszawskim w kwietniu 1943 r., kim był Marek Edelman. Uczestnicy zajęć odpowiadają swobodnie, nauczyciel ewentualnie uzupełnia podawane przez nich informacje.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla wykład z sekcji „Prezentacja TED”, prosi uczniów, by zanotowali najważniejsze wg nich informacje dotyczące: 1) przebiegu współpracy między Hanną Krall i Markiem Edelmanem; 2) stosunku Marka Edelmana do powstania w getcie. Następnie pyta uczniów o ich przemyślenia związane z wykładem.
Prowadzący poleca, by uczniowie (w parach) wykonali polecenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja TED”. Po upływie ustalonego czasu wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Uczniowie (indywidualnie) wykonują ćw. 3–6 z sekcji „Sprawdź się”, a później wspólnie z nauczycielem analizują odpowiedzi.
Ćwiczenie 7 uczniowie wykonują wspólnie, a następnie nauczyciel rozpoczyna dyskusję, pytając: Czy Marek Edelman ma rację, deheroizując powstanie? Uczniowie dzielą się na dwie grupy: pierwsza to osoby, które wstępnie odpowiedziały TAK na powyższe pytanie, druga to osoby, które skłaniają się do odpowiedzi NIE. Nauczyciel prosi, by w ciągu 5 min obie grupy przygotowały argumenty do dyskusji. Później uczniowie wymieniają się poglądami, a nauczyciel dba o to, by dyskusja miała charakter merytoryczny.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel stawia pytanie: Czy książka Hanny Krall jest reportażem? Pomocne w sformułowaniu odpowiedzi może być ćw. 2 z sekcji „Sprawdź się”, które uczniowie wykonują samodzielnie, a następnie wspólnie ustalają odpowiedź. Ostatnim etapem tej fazy lekcji jest wspólne wykonanie przez uczniów ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Przypomnij sobie inne utwory, których tematem jest wojna lub działania zbrojne. Które z tych tekstów należą do gatunku reportażu? Jakie inne formy gatunkowe wybierają twórcy zajmujący się tą tematyką? Czy są to tylko gatunki prozatorskie? Zanotuj swoje odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Hanna Krall: Marek Edelman uczył nas, jak ginąć, ale też, jak żyć, Hanna Krall o Marku Edelmanie, audycja Polskiego Radia (pr. II).
Powstanie w getcie warszawskim. Informacje historyczne, materiały na stronie www Muzeum Polin.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej na temat postrzegania powstania w getcie przez Marka Edelmana.