Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Objętość ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza objętość ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,
wykorzystuje trygonometrię w zadaniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
burza mózgów,
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
przykład bryły w kształcie ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,
komputery z dostępem do Internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji i formułuje kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają wzór na objętość ostrosłupa.
Faza realizacyjna:
Uczniowie podzieleni na 3 grupy analizują treść w sekcji Przeczytaj. Każda z grup przygotowuje 6 pytań. Następnie wybrany przedstawiciel grupy bierze udział w quizie, w którym odpowiada na pytania wcześniej przez siebie przygotowane. Grupa, której przedstawiciel zwycięża, otrzymuje ocenę bardzo dobrą za pracę na lekcji.
Uczniowie w parach oglądają animację, analizują przykłady tam zawarte i rozwiązują zadania. Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają napotkane trudności.
Uczniowie zastanawiają się, jak zmienić wymiary odcinków w ostrosłupach z przykładów, aby objętość zwiększyła się dwukrotnie, zmniejszyła dwukrotnie, zwiększyła o 200%, itd.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 7,8 ze Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 4‑6 ze Sprawdź się.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują zadania 1‑3 ze Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup i jego własnościOstrosłup i jego własności
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać animację 2D jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.