Autor: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Objętość ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza objętość ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,

  • wykorzystuje trygonometrię w zadaniach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • burza mózgów,

  • ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • przykład bryły w kształcie ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,

  • komputery z dostępem do Internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel przedstawia temat lekcji i formułuje kryteria sukcesu.

  • Uczniowie przypominają wzór na objętość ostrosłupa.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie podzieleni na 3 grupy analizują treść w sekcji Przeczytaj. Każda z grup przygotowuje 6 pytań. Następnie wybrany przedstawiciel grupy bierze udział w quizie, w którym odpowiada na pytania wcześniej przez siebie przygotowane. Grupa, której przedstawiciel zwycięża, otrzymuje ocenę bardzo dobrą za pracę na lekcji.

  • Uczniowie w parach oglądają animację, analizują przykłady tam zawarte i rozwiązują zadania. Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają napotkane trudności.

  • Uczniowie zastanawiają się, jak zmienić wymiary odcinków w ostrosłupach z przykładów, aby objętość zwiększyła się dwukrotnie, zmniejszyła dwukrotnie, zwiększyła o 200%, itd.

  • Uczniowie w parach rozwiązują zadania 7,8 ze Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 4‑6 ze Sprawdź się.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują zadania 1‑3 ze Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Ostrosłup i jego własnościDo5PUpIu1Ostrosłup i jego własności

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać animację 2D jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.