Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Edukacja a społeczeństwo informacyjne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób można podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.

Zakres rozszerzony

XVI. Edukacja i nauka.

Uczeń:

6) przedstawia warunki podejmowania nauki w Unii Europejskiej oraz znajduje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest społeczeństwo informacyjne;

  • analizuje rolę edukacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego;

  • myśli o własnym rozwoju w kontekście zmian społecznych i rynku pracy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • analiza SWOT;

  • debata;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A4.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję społeczeństwa informacyjnego, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Praca ze schematem i wypełnienie ćwiczenia 4 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

2. Podział na grupy. Zespoły na podstawie schematu tworzą analizę SWOT dla systemu edukacji. Wybrane osoby z każdej grupy przedstawiają wyniki pracy na forum klasy.

3. Debata na temat: „Czy i jak edukacja wspomaga kształtowanie społeczeństwa informacyjnego?”. Wnioski z debaty można zapisać na tablicy. Na koniec jedna z osób uczestniczących podsumowuje debatę.

4. Uczniowie zastanawiają się nad własnym podejściem do szkoły i nauki, po czym każdy pisze na kartce dokończenie zdania: „To, w czym mogę, dzięki nauce w szkole, rozwijać się, a co przyda mi się w przyszłości, to…”. Fakultatywnie: chętne osoby mogą przeczytać dokończenie zdania na forum klasy.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.

Praca domowa:

Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

ANALIZA SWOT

Edukacja w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego

Mocne strony 

Słabe strony

...

...

Szanse

Zagrożenia

...

...

Paweł Teper, E‑learning – edukacja przyszłości?, ideo.pl.

Krzysztof Kwaśniewski, Czy e‑learning to jedna z tajemnic sukcesu gospodarki USA?, etechnologie.pl.

Maciej Jakubowski, Umiejętności przyszłości: jak i kto powinien je kształcić?, liberte.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mogą zostać przygotowane wcześniej przez uczniów referaty na temat społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa opartego na wiedzy i przedstawione, zanim zapoznają się z multimedium. Uczniowie mogą też zapoznać się z multimedium przed zajęciami.