Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Edukacja a społeczeństwo informacyjne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób można podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.
Zakres rozszerzony
XVI. Edukacja i nauka.
Uczeń:
6) przedstawia warunki podejmowania nauki w Unii Europejskiej oraz znajduje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest społeczeństwo informacyjne;
analizuje rolę edukacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego;
myśli o własnym rozwoju w kontekście zmian społecznych i rynku pracy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
analiza SWOT;
debata;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A4.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję społeczeństwa informacyjnego, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Praca ze schematem i wypełnienie ćwiczenia 4 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Podział na grupy. Zespoły na podstawie schematu tworzą analizę SWOT dla systemu edukacji. Wybrane osoby z każdej grupy przedstawiają wyniki pracy na forum klasy.
3. Debata na temat: „Czy i jak edukacja wspomaga kształtowanie społeczeństwa informacyjnego?”. Wnioski z debaty można zapisać na tablicy. Na koniec jedna z osób uczestniczących podsumowuje debatę.
4. Uczniowie zastanawiają się nad własnym podejściem do szkoły i nauki, po czym każdy pisze na kartce dokończenie zdania: „To, w czym mogę, dzięki nauce w szkole, rozwijać się, a co przyda mi się w przyszłości, to…”. Fakultatywnie: chętne osoby mogą przeczytać dokończenie zdania na forum klasy.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
ANALIZA SWOT
Edukacja w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego
Mocne strony | Słabe strony |
---|---|
... | ... |
Szanse | Zagrożenia |
... | ... |
Paweł Teper, E‑learning – edukacja przyszłości?, ideo.pl.
Krzysztof Kwaśniewski, Czy e‑learning to jedna z tajemnic sukcesu gospodarki USA?, etechnologie.pl.
Maciej Jakubowski, Umiejętności przyszłości: jak i kto powinien je kształcić?, liberte.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mogą zostać przygotowane wcześniej przez uczniów referaty na temat społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa opartego na wiedzy i przedstawione, zanim zapoznają się z multimedium. Uczniowie mogą też zapoznać się z multimedium przed zajęciami.