Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RzcSLARiU8kz3
Zaznacz, która kompetencja jest kształtowana w ramach społeczeństwa informacyjnego. Możliwe odpowiedzi: 1. myślenie konstruktywne, 2. myślenie szczegółowe, 3. myślenie modelowe, 4. myślenie analityczne
RHtPLPh0NSaFF1
Ćwiczenie 2
Wskaż, jakie są zadania edukacji odnoszące się do kształtowania społeczeństwa informacyjnego. Możliwe odpowiedzi: 1. uczenie korzystania z TIK, 2. uczenie korzystania z tradycyjnego katalogu bibliotecznego, 3. uczenie wiedzy encyklopedycznej, 4. wyrównywanie szans uczniów
R4MQJ9m7Bakb6
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakie są zadania edukacji odnoszące się do kształtowania społeczeństwa informacyjnego. Możliwe odpowiedzi: 1. uczenie korzystania z TIK, 2. uczenie korzystania z tradycyjnego katalogu bibliotecznego, 3. uczenie wiedzy encyklopedycznej, 4. wyrównywanie szans uczniów
RCLSJDJquUNwq2
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe. Społeczeństwo oparte na tradycyjnych formach kształcenia jest podstawą kształtowania społeczeństwa informacyjnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W społeczeństwie informacyjnym podstawowym towarem jest informacja. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Informacja jest pojęciem szerszym niż wiedza. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. System edukacji powinien kształtować umiejętności potrzebne w odnalezieniu się w wirtualnym świecie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zadania.

1
Paweł Teper E-learning - edukacja przyszłości?

Generacja „Z” to przyszłość

Zmienia się świat oraz ludzie – ich zachowania, predyspozycje i codzienne funkcjonowanie. Widać to najbardziej w odniesieniu do dzieci i młodzieży. Młode pokolenie dojrzewa w obecności mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych. Stają się one dla nich naturalnym „placem zabaw”, sposobem komunikacji z otoczeniem, jak i miejscem zdobywania i pogłębiania wiedzy.

Z przeprowadzonych przez Sparks&Honey badań wynika, że co najmniej 85% uczniów wyszukuje informacje w sieci. Około 30% pobiera lekcje online, a 20 czyta lektury w formie ebooków. Czy nie jest to kolejny argument przemawiający za rosnącą rolą e‑learningu w przyszłości – wcale nie tak odległej?

Wizja tego, że edukacja może całkowicie przenieść się do internetu, jest dość szokująca. Niemniej jak mówi Andre Haardt, dyrektor Squla – uczniowie są przyzwyczajeni do nowych technologii i niezależnie od rozwoju e‑learningu będą z nich korzystać. Atrakcyjność tej formy edukacji skłania ich do nauki także „po szkole”.

Z drugiej strony eksperci z ośrodka dialogu i analiz THINKTANK są zdania, że dynamiczny rozwój techniki oraz powszechna informatyzacja będą przyczyną powstania hybrydowego modelu edukacji łączącego formę tradycyjną i tą w przestrzeni wirtualnej.

pawel Źródło: Paweł Teper, E-learning - edukacja przyszłości?, 5.01.2016 r., dostępny w internecie: ideo.pl [dostęp 5.02.2020 r.].
R1XbvJztkj18P
1. Wyjaśnij, jaka przyszłość czeka edukację. (Uzupełnij) 2. Na podstawie tekstu podaj przyczyny, dla których system edukacji musi się zmienić. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z wykresem i wykonaj zadanie.

R3GCSKduyF1xq
Wykres kolumnowy. Jak oceniają Państwo wyposażenie szkoły (pomoce dydaktyczne, sprzęt techniczny, audiowizualny)? Lista elementów: 1. zestaw danych:Grupa osób: UczniowieBardzo dobre: 19; Podpis osi wartości: wartość w %Dobre: 47; Podpis osi wartości: wartość w %Wystarczające: 28; Podpis osi wartości: wartość w %Niewystarczające: 6; Podpis osi wartości: wartość w %2. zestaw danych:Grupa osób: RodziceBardzo dobre: 19; Podpis osi wartości: wartość w %Dobre: 50; Podpis osi wartości: wartość w %Wystarczające: 27; Podpis osi wartości: wartość w %Niewystarczające: 4; Podpis osi wartości: wartość w %3. zestaw danych:Grupa osób: NauczycieleBardzo dobre: 46; Podpis osi wartości: wartość w %Dobre: 46; Podpis osi wartości: wartość w %Wystarczające: 8; Podpis osi wartości: wartość w %Niewystarczające: 0; Podpis osi wartości: wartość w %
Oprac. na podst. raportu z ewaluacji wewnętrznej, wymagania 4.3. Szkoła ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie, przeprowadzonej w roku szkolnym 2012/2013 w Zespole Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie, wojnowo.edu.pl [dostęp: 24.04.2020].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RbrDcfMMHaKfJ
Podaj, która grupa respondentów najlepiej, a która najgorzej ocenia wyposażenie szkoły w sprzęt TIK. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższymi zdjęciami i wykonaj zadanie.

Zapoznaj się z opisami poniższych zdjęć i wykonaj zadanie.

sala 1

Rawc0Hk7xRSlI
Źródło: domena publiczna.

sala 2

R1cAs0H6zTobq
Źródło: domena publiczna.
R5PljFvtZSea0
1. Podaj podobieństwa w wyposażeniu obu sal lekcyjnych. (Uzupełnij). 2. Podaj różnice w wyposażeniu obu sal lekcyjnych. (Uzupełnij). 3. Wyjaśnij, jak różnice w wyposażeniu sal wpływają na metody nauczania. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zadania.

1
Krzysztof Kwaśniewski Czy e-learning to jedna z tajemnic sukcesu gospodarki USA?

Gospodarka Stanów Zjednoczonych to największa wolnorynkowa gospodarka pojedynczego państwa na świecie. Wartość PKB USA w 2013 r. wyniosła prawie 16,8 bln USD.

USA to również światowy lider w zakresie wykorzystania e‑learningu w edukacji akademickiej i programach rozwoju pracowników. Czy e‑learning to jedna z tajemnic sukcesu największej gospodarki świata?

Poznaj 6 faktów, które mogą o tym świadczyć:

1. W roku 2015 już 77% firm w USA wykorzystywało e‑learning

W roku 1994 tylko 4% firm w USA wykorzystywało e‑learning w programach rozwoju pracowników, w roku 2015 już 77% (według raportu Rolanda Bergera).

2. W 2013 r. ponad 40% firm z listy Fortune 500 posiadało strategię rozwoju e‑learningu

Fortune 500 to ranking największych amerykańskich przedsiębiorstw. O kolejności decyduje wielkość przychodów. Lista jest tworzona i publikowana przez amerykański magazyn gospodarczy Fortune, ranking jest przygotowywany od 1955 r. W 2013 ponad 40% firm z listy Fortune 500 miało szczegółową strategię rozwoju e‑learningu (Ibis Capital).

3. Obecnie w USA studiuje za pomocą e‑learningu ponad 5.5 mln osób

Według National Center for Education Statistic, który jest departamentem amerykańskiego Ministerstwa Edukacji, obecnie w USA studiuje za pomocą e‑learningu ponad 5.5 mln osób. To prawie 4‑krotnie więcej niż całkowita liczba studentów w Polsce!

4. Większość najlepszych na świecie szkół wyższych to uczelnie z USA

W przygotowanym przez Times Higher Education rankingu najlepszych na świecie szkół wyższych 7 na 10 to uczelnie z USA.

5. Ponad 30% noblistów urodziło się w Stanach Zjednoczonych

Nagroda Nobla jest przyznawana od 113 lat, w tym czasie otrzymało ją prawie 900 osób, w tym 328 osób (stan na 10.2014 r) to osoby urodzone w Stanach Zjednoczonych.

6. Od 2000 roku rynek e‑learningu zwiększył się o 900%

E‑learning jest jedną z najszybciej rozwijających się branż na świecie. Od 2000 r. rynek e‑learningu zwiększył się o 900%.

Na podstawie raportu Global Industry Analysts wartość rynku związanego z e‑learningiem w 2013 r. wynosiła 56.2 mld USD, a pod koniec 2015 zwiększyła się do ponad 100 mld USD.

krzysztof Źródło: Krzysztof Kwaśniewski, Czy e-learning to jedna z tajemnic sukcesu gospodarki USA?, dostępny w internecie: etechnologie.pl [dostęp 5.02.2020 r.].
R18ms9BgcZoJa
1. Wyjaśnij, czym jest tytułowy e-learning. (Uzupełnij) 2. Podaj, co świadczy o rosnącym znaczeniu e-learningu w gospodarce USA. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zadanie.

1
Maciej Jakubowski Umiejętności przyszłości: jak i kto powinien je kształcić?

Mówienie o tym, jakie umiejętności powinna rozwijać polska szkoła, to zadanie trudne i czasem niewiele się różniące od wróżenia. Dzieci dziś rozpoczynające naukę wejdą na rynek pracy za mniej więcej 20 lat i będą się podejmować profesji, które pojawią się za 30, a nawet 40 lat. Trudno uznać, że w latach 70. ubiegłego wieku spodziewano się, jak na pracę wpłynie komputeryzacja, nie mówiąc już o Internecie (…).

Nie jest aż tak ważne, jaką wiedzę i konkretne umiejętności uczniowie posiądą. O wiele ważniejsze jest to, żeby zyskali zdolność do samokształcenia i motywację do nauki przez całe życie. Tak zwane Life‑long learning skills to być może najważniejsze umiejętności, które powinni rozwijać w sobie młodzi ludzie. Wiemy już, że w przyszłości wiedza stanie się łatwo dostępna, każdy z nas będzie się mógł uczyć od najlepszych i poznawać dziedziny, które dopiero co powstały w odległych zakątkach świata. Co prawda takie możliwości istnieją już teraz, ale zwolennicy opinii, że tradycyjna edukacja to relikt przeszłości, który zostanie wkrótce zastąpiony przez nauczanie online, są zaskoczeni niewielką liczbą osób z takich możliwości korzystającą i dość mizernymi efektami takiej edukacji. Najbardziej przyziemną barierą są języki obce, a konkretnie niewystarczający poziom znajomości angielskiego. Jednak jest to przeszkoda, która w coraz mniejszym stopniu dotyczy młodych ludzi i która niedługo przestanie stanowić problem dzięki spopularyzowaniu automatycznego tłumaczenia przez komputery. Prawdziwą barierą jest natomiast brak umiejętności samokształcenia i odpowiedniej motywacji. To ona w przyszłości będzie dzielić ludzi na tych, co mogą i umieją, oraz na tych, co nie mogą i się nie nauczą. Naukowcy już teraz mówią o nowym podziale w społeczeństwie i wskazują, że on już wpływa na dramatyczny wzrost zróżnicowania dochodów i możliwości udziału w życiu społecznym.

maciej Źródło: Maciej Jakubowski, Umiejętności przyszłości: jak i kto powinien je kształcić?, 30.01.2017 r., dostępny w internecie: liberte.pl [dostęp 5.02.2020 r.].
R1HZg7cf12COk
1. Wyjaśnij pojęcie life-long learning skills. (Uzupełnij) 2. Podaj, jakie problemy dostrzega autor tekstu w odniesieniu do edukacji (w tym e-learningu) młodego pokolenia. (Uzupełnij).