Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Biedni Polacy patrzą na getto
– powstanie w getcie warszawskim na podstawie Kobiety cmentarnej Zofii Nałkowskiej oraz innych utworów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapoznaje się z informacjami na temat powstania w warszawskim getcie,
ocenia motywacje bohaterów utworów literackich omawianych w lekcji np. Kobiety cmentarnej Z. Nałkowskiej, Początku A. Szczypiorskiego,
interpretuje fragmenty opowiadania Kobieta cmentarna Zofii Nałkowskiej oraz innych utworów odnoszących się do powstania w getcie warszawskim,
na podstawie przeczytanych tekstów formułuje wnioski dotyczące relacji polsko‑żydowskich w czasie niemieckiej okupacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Biedni Polacy patrzą na getto – powstanie w getcie warszawskim na podstawie Kobiety cmentarnej Zofii Nałkowskiej oraz innych utworów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz przypomnienie sobie informacji historycznych związanych z powstaniem w getcie warszawskim.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z uczniami, prosi: Przypomnijcie, co wiecie o powstaniu w getcie warszawskim. Kiedy wybuchło, kto był jego inicjatorem, jakie miało szanse powodzenia.
Uczniowie wypowiadają się, korzystając ze swojej wiedzy historycznej i opierając się na lekturze bloku tekstowego lekcji.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla prezentację multimedialną. Prosi uczniów, by szczególnie uważnie słuchali fragmentów opowiadania Zofii Nałkowskiej i wynotowali z nich fragmenty, które wydały im się szczególnie znaczące. Później uczniowie, w parach, wykonują polecenia 1 i 2 z tej sekcji. Wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Uczniowie dzielą się na trzy zespoły. Zadaniem każdego z nich będzie praca z innym tekstem literackim. Pomocne w tym będą ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Grupa 1 wykonuje ćw. 1, 2 i 3, grupa 2 - ćw. 4, 5 i 6, grupa 3 - ćw. 7, 8 i 9.
Następnie nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali metodą śnieżnej kuli, zastanawiając się nad tezą eseju Jana Błońskiego Biedni Polacy patrzą na getto:
Pierwszy etap pracy jest indywidualny: uczniowie samodzielnie opracowują odpowiedzi, odnosząc się do fragmentów opowiadania Kobieta cmentarna oraz tekstu, nad którym pracowali ze swoją grupą. Następnie łączą się w pary, konfrontując zapisane pomysły. Kolejny etap to połączenie par w zespoły 4 osobowe, które prowadzą dyskusję i weryfikują swoje przemyślenia, a wniosek omawiany jest na forum klasy. Na każdym etapie uczniowie zapisują swoje pomysły na nowej kartce.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Zapoznaj się z odezwą skierowaną przez Żydowską Organizację Bojową do ludności Warszawy w czasie powstania w getcie warszawskim, a następnie sformułuj tekst odezwy – odpowiedzi, którą Polacy mogliby wesprzeć walczących Żydów.
Materiały pomocnicze:
Hanna Kirchner, Nałkowska albo życie pisane, Warszawa 2011.
Witold Sienkiewicz, Atlas historii Żydów polskich, Warszawa 2010.
Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.