Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Przemiany gazu doskonałego – powtórzenie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Termodynamika. Uczeń:
9) stosuje pierwszą zasadę termodynamiki do analizy przemian gazowych; rozróżnia przemiany: izotermiczną, izobaryczną, izochoryczną i adiabatyczną gazów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. przypomni równanie Clapeyrona opisujące stan gazu doskonałego;

  2. korzystając z równania Clapeyrona, wyprowadzi równania opisujące przemiany gazowe: izotermiczną, izobaryczną i izochoryczną;

  3. przeanalizuje przyczynę zmian parametrów gazu w tych przemianach;

  4. przeanalizuje przyczynę zmian parametrów gazu w przemianie adiabatycznej.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

„Czym jest przemiana izotermiczna gazów?”, „Czym jest przemiana izobaryczna gazów?”, „Czym jest przemiana izochoryczna gazów?”, „Czym jest przemiana adiabatyczna gazów?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Uczniowie przypominają postać i sens równania Clapeyrona.

Faza realizacyjna:

Uczniowie z równania Clapeyrona wyprowadzają równania opisujące przemiany, w których jeden z parametrów jest stały. Otrzymane równania i odpowiednie wykresy zależności parametrów gazu w tych przemianach zapisują na tablicy. Uczniowie dyskutują o przyczynach zmian parametrów oraz o bilansie energii w poszczególnych przemianach. Na koniec uczniowie z pomocą nauczyciela omawiają przebieg przemiany adiabatycznej, rozważając przyczyny zmian temperatury i ciśnienia podczas zmian objętości gazu.
Uczniowie oglądają 4 filmy, przedstawiające przemiany: izotermiczną, izobaryczną izochoryczną i adiabatyczną oraz grafikę interaktywną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach rozwiązują zadania związane z multimediami i dyskutują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują zadania, których nie udało się rozwiązać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedia można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań tam zawartych oraz przedyskutowaniem wyników. Mogą też być wykorzystane przez uczniów poza lekcjami do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.