Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przemiany gazu doskonałego – powtórzenie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | „Czym jest przemiana izotermiczna gazów?”, „Czym jest przemiana izobaryczna gazów?”, „Czym jest przemiana izochoryczna gazów?”, „Czym jest przemiana adiabatyczna gazów?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie z równania Clapeyrona wyprowadzają równania opisujące przemiany, w których jeden z parametrów jest stały. Otrzymane równania i odpowiednie wykresy zależności parametrów gazu w tych przemianach zapisują na tablicy. Uczniowie dyskutują o przyczynach zmian parametrów oraz o bilansie energii w poszczególnych przemianach. Na koniec uczniowie z pomocą nauczyciela omawiają przebieg przemiany adiabatycznej, rozważając przyczyny zmian temperatury i ciśnienia podczas zmian objętości gazu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania związane z multimediami i dyskutują odpowiedzi na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie rozwiązują zadania, których nie udało się rozwiązać na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedia można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań tam zawartych oraz przedyskutowaniem wyników. Mogą też być wykorzystane przez uczniów poza lekcjami do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |