Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Seed Banks / Banki nasion
Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, I.13, II.5, III.1, III.4, III.7, V.1, V.6, VII.4, VIII.2, IX.1, X, XI, XII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu nazewnictwa roślin oraz zasad ich hodowli/produkcji i przechowywania.
Uczeń potrafi wskazać cele płynące z produkcji nasion hybrydowych oraz łączące się z nią korzyści i zagrożenia.
Uczeń potrafi zredagować wpis na blog na temat znaczenia nasion dla bezpieczeństwa żywnościowego ludzi.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zasad hodowli/produkcji i przechowywania roślin, w tym roślin hybrydowych.
Uczeń kształtuje wiedzę dotyczącą zasad hodowli/produkcji i przechowywania roślin, w tym roślin hybrydowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
Have you ever heard of The Global Seed Vault?
What would you like to learn about it?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu The Future Is Locked Away in a Vault i o udzielenie odpowiedzi na pytanie: What is Longyearbyen known for? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Każda osoba z grupy zapoznaje się z jednym z czterech wskazanych fragmentów tekstu. Następnie uczniowie relacjonują treść swoich fragmentów kolegom/koleżankom z grupy. Na forum klasy dzielą się najistotniejszymi informacjami, które usłyszeli w obrębie grup.
Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną. Uczniowie sprawdzają, w jakim kontekście pojawiły się w tekście wyrazy, którymi uzupełnili zdania w ćwiczeniu.
Uczniowie, pracując w parach, ustnie lub pisemnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z plikiem audio uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą krótko zinterpretować każdy cytat i wybrać ten, który najbardziej daje im do myślenia itd.
Uczniowie zapoznają się z plikiem audio i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do treści nagrania.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a chętna osoba nanosi je na tablicę. Uczniowie ponownie słuchają nagrania, zwracając szczególną uwagę na kontekst, w jakim zostały użyte wyrażenia z ćwiczenia.
Uczniowie w trzech różnych parach odpowiadają na pytania w Exercise 4 (Plik audio). Chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki. Alternatywnie: Uczniowie wykonują zadanie pisemnie, po czym chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Najpierw na forum klasy wspólnie opisują zdjęcie, a następnie w parach odpowiadają na pytania z polecenia.
Alternatywnie:
Po opisaniu zdjęcia na forum klasy uczniowie samodzielnie odpowiadają na pytania z polecenia. Następnie porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa przygotowuje listę zalet nasion hybrydowych, druga grupa – listę wad takich nasion. Na forum klasy odbywa się dyskusja.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a documentary about seed banks around the world and the importance of seeds for global food security. Write a 100–150 word blog entry in which you share your findings with the readers of your blog. In your blog post:.
explain the functions of seed banks;
write why the Global Seed Vault in Svalbard is special and why it's located in the Arctic;
describe where modern farmers get their seeds from;
explain what properties hybrid seeds provide to crop plants.
Na kolejnej lekcji nauczyciel zbiera i ocenia prace uczniów zgodnie z kryteriami maturalnymi.
Alternatywnie: Nauczyciel podaje uczniom kryteria oceny pracy w zakresie treści i uczniowie sami oceniają swoje prace (lub wymieniają się pracami z kolegą/koleżanką i wzajemnie oceniają prace). Następnie nauczyciel zbiera prace, zaznacza błędy zgodnie z zasadami oceniania. Po otrzymaniu pracy uczniowie samodzielnie nanoszą poprawki i oddają nauczycielowi do ponownego sprawdzenia. Dodatkowo nauczyciel zielonym kolorem może zaznaczyć wszystkie wartościowe elementy.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, bazując na pliku audio z e‑materiału, uczniowie wcielają się w role: dziennikarza i naukowca. „Dziennikarze” przygotowują zestaw pytań do treści nagrania, „naukowcy” przygotowują się do udzielenia wywiadu. Na kolejnej lekcji nauczyciel losowo łączy uczniów w pary dziennikarz + naukowiec. Uczniowie rozmawiają na temat nasion hybrydowych. Na sygnał nauczyciela zamieniają się rolami i kontynuują wywiad.