Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Linie trendu w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dobierzesz linię trendu odpowiednią dla analizowanych danych.
Ocenisz, kiedy warto użyć linii trendu.
Użyjesz linii trendu do wzbogacenia stworzonych przez siebie wykresów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
objaśnienie nowej wiedzy;
metoda projektów;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Linie trendu w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom zapowiedziany temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel na podstawie sekcji „Przeczytaj” rozpoczyna z uczniami rozmowę, zadając pytania:
— Co to jest linia trendu i do czego może być pomocna?
— Jak dobierać linię trendu odpowiednią dla analizowanych danych?
Nauczyciel tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji oraz uzupełnia ich wiedzę.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą cztery grupy. Nauczyciel informuje, że praca będzie polegała na krótkiej prezentacji wyznaczonych tematów:
— grupa 1: Liniowa i wykładnicza linia trendu;
— grupa 2: Logarytmiczna linia trendu;
— grupa 3: Potęgowa linia trendu;
— grupa 4: Wielomianowa linia trendu.
Uczniowie pobierają odpowiednie załączniki. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiają swoje prezentacje. Nauczyciel dopowiada informacje i komentuje.Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1, 2, 3 w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel odczytuje odpowiedzi i analizuje pracę uczniów.
Uczniowie przystępują do pracy z multimedium. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z treścią sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1 według wskazanych kroków. Nauczyciel pomaga uczniom w razie potrzeby i tłumaczy trudne zagadnienia.
Uczniowie w grupach trzyosobowych rozwiązują ćwiczenie 4‑6 w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 i 8 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Linie trendu w arkuszu kalkulacyjnym”.
Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują zadania indywidualnie czy w grupach.