Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przekształcanie wykresów funkcji logarytmicznych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym; 
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane; 
12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x;

Zakres rozszerzony Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: 
1) na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx

2) posługuje się złożeniami funkcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje etapy sporządzania wykresów funkcji typu y=logax-p+q oraz y=logax+b;

  • określa związek między przekształceniem wykresu funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia;

  • odczytuje z wykresu funkcji jej własności;

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • metoda tekstu przewodniego;

  • pokaz multimedialny;

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny;

  • e‑podręcznik;

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • uczniowie prze lekcją zapoznają się w przykładami w sekcji „Przeczytaj”;

Faza wstępna:

  • uczniowie rysują na tablicy wykres funkcji logarytmicznej;

  • uczniowie przypominają definicję wartości bezwzględnej;

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy, uczniowie w grupach, metodą tekstu przewodniego, analizują przykłady 1 i 2 zawarte w sekcji Przeczytaj, wątpliwości omawiają na forum klasy;

  • uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem;

  • uczniowie przygotowują w grupach wykresy funkcji opisanych w poleceniach 2 i 3;

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek.

Faza podsumowująca:

  • uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień;

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przeanalizować treść animacji jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.