Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Kształtowanie się opinii publicznej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna. Uczeń:

9) analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec instytucji publicznych i polityków;

X. Kontrola władzy. Uczeń:

1) wykazuje możliwość wpływu opinii publicznej i zachowań politycznych społeczeństwa na decyzje polityczne władz różnego szczebla.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozważa znaczenie opinii publicznej w państwie demokratycznym;

  • analizuje czynniki wpływające na kształtowanie opinii publicznej;

  • charakteryzuje najważniejsze ośrodki badania opinii publicznej w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: Charakterystyka wybranych polskich i światowych ośrodków badania opinii społecznej.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Kształtowanie się opinii publicznej” i celów zajęć.

  2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję opinii publicznej/społecznej. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałem „Znaczenie opinii publicznej” i „Kształtowanie opinii” z sekcji „Przeczytaj”. Następnie wymieniają się swoimi spostrzeżeniami i dyskutują na temat tego, jakie znaczenie ma opinia publiczna i co ją kształtuje.

  2. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji dot. ośrodków badania opinii społecznej. Reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie nr 1 z sekcji „Przeczytaj” – analizują dane dotyczące zaufania Polaków do polityków i przedstawiają swoje opinie na temat zmian w rankingu. Przez głosowanie mogą stworzyć własny ranking polityków, do których mają zaufanie.

  4. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału. Wspólne omówienie odpowiedzi.

  5. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

  2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Czesław Mojsiewicz, Rola opinii publicznej w polityce, repozytorium.ukw.edu.pl.

  • Piotr Pacewicz, Tajemnice exit poll, czyli jak Ipsos obliczy wynik wyborów, który zobaczymy o 21. „Są nerwy, 12.07.2020 r., oko.press.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.