Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Kształtowanie się opinii publicznej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna. Uczeń:
9) analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec instytucji publicznych i polityków;
X. Kontrola władzy. Uczeń:
1) wykazuje możliwość wpływu opinii publicznej i zachowań politycznych społeczeństwa na decyzje polityczne władz różnego szczebla.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozważa znaczenie opinii publicznej w państwie demokratycznym;
analizuje czynniki wpływające na kształtowanie opinii publicznej;
charakteryzuje najważniejsze ośrodki badania opinii publicznej w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: Charakterystyka wybranych polskich i światowych ośrodków badania opinii społecznej.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Kształtowanie się opinii publicznej” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję opinii publicznej/społecznej. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem „Znaczenie opinii publicznej” i „Kształtowanie opinii” z sekcji „Przeczytaj”. Następnie wymieniają się swoimi spostrzeżeniami i dyskutują na temat tego, jakie znaczenie ma opinia publiczna i co ją kształtuje.
Przedstawienie uczniowskiej prezentacji dot. ośrodków badania opinii społecznej. Reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie nr 1 z sekcji „Przeczytaj” – analizują dane dotyczące zaufania Polaków do polityków i przedstawiają swoje opinie na temat zmian w rankingu. Przez głosowanie mogą stworzyć własny ranking polityków, do których mają zaufanie.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Czesław Mojsiewicz, Rola opinii publicznej w polityce, repozytorium.ukw.edu.pl.
Piotr Pacewicz, Tajemnice exit poll, czyli jak Ipsos obliczy wynik wyborów, który zobaczymy o 21. „Są nerwy”, 12.07.2020 r., oko.press.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.