Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Dlaczego lód pływa po wodzie? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: V. Termodynamika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Woda z punktu widzenia mikroświata”, „Jakie konsekwencje dla życia na Ziemi ma woda?”, „Przemiany fazowe wody”, „Szczególne własności wody”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia budowę cząsteczki wody, podkreślając jej polarny charakter. Tłumaczy, jak cząsteczki wody połączone są w lodzie wiązaniami wodorowymi, wymuszającymi pozostawienie pustych przestrzeni w krysztale lodu, co powoduje zwiększenie objętości podczas krzepnięcia wody. Następnie informuje, że podczas topnienia nie wszystkie struktury cząsteczek zostają rozerwane. Uczniowie dyskutują, jakie procesy wpływają na zmianę objętości wody podczas zwiększania temperatury od 0°C do 4°C i powyżej 4°C. Uczniowie w grupach przygotowują rysunki obrazujące rozkład temperatur wody w głębokim jeziorze zimą i latem, a następnie z pomocą nauczyciela obliczają, jaka część objętości lodu pływającego po wodzie wystaje nad jej powierzchnię. Uczniowie oglądają animację zwracając uwagę na siły, które działają na zamarzający fragment wody. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 6, związane z animacją, oraz dyskutują nad odpowiedzią do zadania 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo: 1 - 3, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |