Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Ocalone w legendzie. Saga o Wiedźminie jako przykład literatury fantasy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) rozpoznaje w utworach literackich konwencje: baśniową, oniryczną, turpistyczną, nadrealistyczną, postmodernistyczną;
7) określa przemiany konwencji i ich przenikanie się w utworach literackich; rozpoznaje odmiany synkretyzmu (rodzajowego, gatunkowego) oraz interpretuje jego znaczenie;
9) rozumie pojęcie archetypu, rozpoznaje archetypy w utworach literackich oraz określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
10) rozumie pojęcie parafrazy, parodii i trawestacji, wskazuje ich wzorce tekstowe; wykorzystuje te pojęcia w interpretacji utworu literackiego;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) rozpoznaje i charakteryzuje styl indywidualny (dzieła literackiego, autora) oraz styl typowy (gatunku literackiego, prądu literackiego, epoki) i wykorzystuje tę wiedzę w interpretacji utworu literackiego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje cechy gatunkowe literatury fantasy;

  • przeanalizuje, w jaki sposób Saga o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego realizuje założenia gatunku;

  • omówi nawiązania Sagi o Wiedźminie do konwencji baśni.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • plakat.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze szarego papieru.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed zajęciami chętni uczniowie zapoznają się z wybranymi tomami Sagi o Wiedźminie (chętne osoby czytają całość) Andrzeja Sapkowskiego. Korzystając z różnych źródeł, przygotowuje się do rozmowy o literaturze fantasy (pojęcie fantastyki, charakterystyczne cechy gatunku itp.).
    Mogą skorzystać z artykułu Magdaleny Roszczynialskiej Wielogatunkowość „Sagi o wiedźminie” Andrzeja Sapkowskiego, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria 1, 179‑188, 2002.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.

  2. Prowadzący zajęcia rozpoczyna dyskusję o literaturze fantasy. Uczniowie przedstawiają najważniejsze zagadnienia związane z tą odmianą fantastyki. Nauczyciel pilnuje porządku dyskusji.

Faza realizacyjna:

  1. Chętni uczniowie, którzy czytali Sagę o Wiedźminie, dzielą się na forum klasy swoimi refleksjami po lekturze. Opowiadają o bohaterach, najważniejszych wątkach oraz o tym, w jaki sposób Saga o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego realizuje założenia gatunku. Omawiają również nawiązania Sagi o Wiedźminie do konwencji baśni.

  2. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i opisują w parach schemat przygodowy, w jaki wpisują się pierwsze utwory Andrzeja Sapkowskiego o Wiedźminie. Następnie wyjaśniają, na czym polega załamanie awanturniczego schematu kompozycyjnego w twórczości Sapkowskiego.

  3. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych. Następnie w kilkuosobowych grupach tworzą plakaty, które będą odzwierciedlały informacje na temat Geralta - jego awanturniczy charakter, cechy, działalność.

Faza podsumowująca:

  1. Przedstawiciele zespołów wieszają plakaty w widocznym miejscu w klasie i je omawiają.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.

  3. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, czy Saga o Wiedźminie faktycznie jest sagą, zgodnie z założeniami tego gatunku. Możesz skorzystać z artykułu Magdaleny Roszczynialskiej Wielogatunkowość „Sagi o wiedźminie” Andrzeja Sapkowskiego, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria 1, 179‑188, 2002.

Materiały pomocnicze:

  • K. Kaczor, Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego, Gdańsk 2006.

  • Wiedźmin. Polski fenomen popkultury, pod red. R. Dudzińskiego i J. Płoszaj, Wrocław 2016.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.