Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Ocalone w legendzie. Saga o Wiedźminie jako przykład literatury fantasy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje cechy gatunkowe literatury fantasy;
przeanalizuje, w jaki sposób Saga o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego realizuje założenia gatunku;
omówi nawiązania Sagi o Wiedźminie do konwencji baśni.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
plakat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed zajęciami chętni uczniowie zapoznają się z wybranymi tomami Sagi o Wiedźminie (chętne osoby czytają całość) Andrzeja Sapkowskiego. Korzystając z różnych źródeł, przygotowuje się do rozmowy o literaturze fantasy (pojęcie fantastyki, charakterystyczne cechy gatunku itp.).
Mogą skorzystać z artykułu Magdaleny Roszczynialskiej Wielogatunkowość „Sagi o wiedźminie” Andrzeja Sapkowskiego, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria 1, 179‑188, 2002.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Prowadzący zajęcia rozpoczyna dyskusję o literaturze fantasy. Uczniowie przedstawiają najważniejsze zagadnienia związane z tą odmianą fantastyki. Nauczyciel pilnuje porządku dyskusji.
Faza realizacyjna:
Chętni uczniowie, którzy czytali Sagę o Wiedźminie, dzielą się na forum klasy swoimi refleksjami po lekturze. Opowiadają o bohaterach, najważniejszych wątkach oraz o tym, w jaki sposób Saga o Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego realizuje założenia gatunku. Omawiają również nawiązania Sagi o Wiedźminie do konwencji baśni.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i opisują w parach schemat przygodowy, w jaki wpisują się pierwsze utwory Andrzeja Sapkowskiego o Wiedźminie. Następnie wyjaśniają, na czym polega załamanie awanturniczego schematu kompozycyjnego w twórczości Sapkowskiego.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych. Następnie w kilkuosobowych grupach tworzą plakaty, które będą odzwierciedlały informacje na temat Geralta - jego awanturniczy charakter, cechy, działalność.
Faza podsumowująca:
Przedstawiciele zespołów wieszają plakaty w widocznym miejscu w klasie i je omawiają.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wyjaśnij, czy Saga o Wiedźminie faktycznie jest sagą, zgodnie z założeniami tego gatunku. Możesz skorzystać z artykułu Magdaleny Roszczynialskiej Wielogatunkowość „Sagi o wiedźminie” Andrzeja Sapkowskiego, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria 1, 179‑188, 2002.
Materiały pomocnicze:
K. Kaczor, Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego, Gdańsk 2006.
Wiedźmin. Polski fenomen popkultury, pod red. R. Dudzińskiego i J. Płoszaj, Wrocław 2016.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.