| |
| |
| Jak definiuje się prąd elektryczny? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami; Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe . Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisze, jak poruszają się elektrony w kablu podłączonym i niepodłączonym do prądu.
wyodrębni ruch termiczny oraz dryf elektronów.
porówna prędkości termiczną i dryfu elektronów.
a także określi, który z tych ruchów odpowiada prądowi elektrycznemu.
|
Strategie i metody nauczania: | |
| Pokaz animacji, dyskusja, samodzielne rozwiązywanie zadań, wykład podsumowujący. |
| |
| |
|
|
Zaciekawienie uczniów i umotywowanie tematu, podobne jak w pierwszym akapicie e‑materiału. |
|
Pokaz animacji, wyjaśnienie czym jest prąd elektryczny i dyskusja na temat charakteru ruchu nośników ładunku. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na fakt, że cały drut ma wypadkowy ładunek równy zero i na aspekty animacji, które odbiegają od rzeczywistości: fakt, że proporcje prędkości ruchu termicznego i prędkości dryfu w rzeczywistości są zupełnie inne i fakt, że nie można łatwo zmienić prędkości dryfu w materiale.
Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie 7, w formie notatki z tego, co było zaprezentowane podczas pokazu animacji. Nauczyciel później krótko sprawdza i omawia.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania 2, 3 i 8. Nauczyciel dyskutuje z nimi na temat odpowiedzi i jeśli potrzeba, rozwiązuje je na tablicy.
W przypadku zdolnej klasy, burza mózgów z uczniami na temat problemu przedstawionego w zadaniu 5. Można pokazać podany film z Youtube lub powtórzyć w rzeczywistości to doświadczenie, które jest w nim pokazane.
|
|
Nauczyciel przypomina definicję prądu i krótko podsumowuje lekcję. |
|
|
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja powinna być pokazana w trakcie lekcji, lub zadana uczniom do obejrzenia w domu przed lekcją, wraz z zadaniem 7, jako notatką z poczynionych obserwacji. |