Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Monologion św. Anzelma. Charakterystyka trzech dowodów istnienia Boga
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rekonstruuje dowody na istnienie Boga Anzelma z Canterbury;
wyjaśnia znaczenie dowodów Anzelma dla rozwoju filozofii scholastycznej;
porównuje argumenty Anzelma z innymi rodzajami dowodów na istnienie Boga.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
śniegowa kula;
schemat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Monologion św. Anzelma. Charakterystyka trzech dowodów istnienia Boga”. Prosi uczniów, aby przygotowali wstępne informacji, które pozwolą umiejscowić filozofię św. Anzelma w kontekście biograficznym oraz historyczno‑filozoficznym.
Faza wprowadzająca:
Wybrani lub chętni uczniowie prezentują przygotowane w domach prace. Krótka dyskusja wokół poruszonej tematyki.
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Prosi wybranego ucznia o przeczytanie pytań znajdujących się we wprowadzeniu do e‑materiału: Dlaczego pewne rzeczy uznajemy za lepsze, a inne za gorsze? Skąd wiemy, że pewna rzecz jest większa od innej? Czy istnieje jedna, uniwersalna miara, która pozwala nam to ocenić? Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza realizacyjna:
Śniegowa kula. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali metodą kuli śniegowej, analizując problem: Anzelm przedstawił trzy dowody na istnienie Boga. Dokonaj ich rekonstrukcji i interpretacji.
Pierwszy etap pracy jest indywidualny: uczniowie samodzielnie opracowują odpowiedzi, następnie łączą się w pary konfrontując zapisane pomysły. Kolejny etap to połącznie par w zespoły 4‑osobowe, które prowadzą dyskusję i weryfikują swoje przemyślenia, a ostatecznie postawiony problem omawiamy jest na forum klasy. Na każdym etapie uczniowe zapisują swoje pomysły na nowej kartce. Nauczyciel dokonuje przeglądu przedstawianych przez uczniów rozwiązań i uzupełnia je w razie potrzebyPraca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”. Odczytanie poleceń do multimedium:
– Zapoznaj się ze schematem przedstawiającym trzy dowody na istnienie Boga z Monologionu. Zastanów się, co o świecie mówią te dowody. Scharakteryzuj świat wyłaniający się z myśli Anzelma.
– Dopasuj do każdego z dowodów odpowiedni cytat.
Uczniowie pracują w parach.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑5. Omówienie wyników na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 8. „Czy dowody na istnienie Boga przedstawione w Monologionie mają sens, jeśli zrezygnujemy z ontologicznego założenia o istnieniu hierarchii bytów? Skąd zaczerpnął je Anzelm?”
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Praca domowa:
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji pojęciami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Materiały pomocnicze:
Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma..., Kraków 1988.
Saranyana Josep I., Illanes J. L., Historia teologii, Kraków 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.