Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Choroby człowieka dziedziczone pozajądrowo
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz genom mitochondrialny i jego mutacje.
Wyjaśnisz, czym jest dziedziczenie pozajądrowe.
Przedstawisz schemat dziedziczenia chorób mitochondrialnych.
Omówisz wybrane choroby dziedziczone pozajądrowo.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z filmem;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel prosi o przypomnienie, czym są mitochondria i jaką rolę pełnią w komórce.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną dotyczącą zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie odpowiadają na zadane przez niego pytania:
Jak zbudowany jest genom mitochondrialny?
W jaki sposób jest dziedziczony mitochondrialny DNA?
Jakie skutki mogą mieć mutacje w genomie mitochondrialnym?
Jakie są przyczyny i objawy chorób mitochondrialnych: zespołu NARP i dziedzicznej neuropatii nerwu wzrokowego Lebera (LHON)?
Jeśli jest to konieczne, nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 2 („Odnosząc się do filmu pt. Choroby człowieka dziedziczone pozajądrowo i własnej wiedzy, porównaj genom jądrowy i mitochondrialny pod względem umiejscowienia i wielkości”.) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują następujące zadania na czas: od 1 do 6, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Następne ćwiczenie nr 7 (w którym uczniowie – na podstawie tekstu źródłowego – mają za zadanie określić prawdopodobieństwo wystąpienia wadliwego genu u dzieci mężczyzny cierpiącego na stwardnienie zanikowe boczne), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych. Po jego wykonaniu i uzgodnieniu przez każdą grupę wspólnego wyboru następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery zespoły i przeprowadza grę dydaktyczną. Każda z grup losuje trzy zagadnienia i układa do nich pytanie. Pytania kierowane są do pozostałych grup. Grupa, która odpowie poprawnie, otrzymuje 1 pkt. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
Chętni uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na zajęciach.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj polecenie nr 3 („Do chorób mitochondrialnych należy m.in. choroba zwana zespołem Alpersa. W dostępnych sobie źródłach wiedzy naukowej odszukaj informację na temat objawów tej choroby oraz określ rodzaj defektu, który chorobę tę powoduje. Wyjaśnij, na czym on polega”. .
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.