Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czy i kiedy przydatna jest wiedza geograficzna? Z jakich źródeł wiedzy można ją czerpać?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy.
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Kształtowanie postaw.
2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja. Uczeń:
1) przedstawia możliwości wykorzystywania różnych źródeł informacji geograficznej i ocenia ich przydatność.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje źródła informacji geograficznych,
wyszukuje określone informacje geograficzne, korzystając z różnych źródeł wiedzy,
ocenia przydatność źródeł informacji geograficznych.
Strategie: konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania: burza mózgów, mini‑wykład, pogadanka, rybi szkielet, samouczek.
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum.
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, karty poglądowe przygotowane przez nauczyciela.
Materiały pomocnicze: podręcznik, rocznik statystyczny, atlas, mapa topograficzna, turystyczna, czasopismo podróżnicze, prognoza pogody z gazety itp.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozdaje uczniom (na każdą ławkę) przykład innego źródła wiedzy geograficznej: np. podręcznik, rocznik statystyczny, atlas, mapę topograficzną, turystyczną, czasopismo podróżnicze, prognozę pogody z gazety itp. Zadaje pytanie: jaką wiedzę geograficzną potraficie wyczytać z podanych źródeł wiedzy?
Uczniowie w parach analizują treści, które są zawarte w każdym źródle wiedzy i konsultują zebrane informacje.
Nauczyciel z uczniami omawiają na forum kolejne źródła wiedzy i ich przydatność w codziennym życiu.
Nauczyciel powtarza cele lekcji i temat: czy i kiedy przydatna jest wiedza geograficzna? Z jakich źródeł wiedzy można ją czerpać?
Podsumowuje wypowiedzi uczniów związane z tematem i celami, zapowiadając treści lekcji zawarte w filmie‑samouczku.
Na tablicy zapisuje nazwane przez uczniów dostępne na lekcji źródła wiedzy geograficznej.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów w pary. Na tablicy zapisuje pytanie, na które po przeczytaniu uczniowie w parach mają odpowiedzieć na podstawie przeczytanego bloku tekstowego w e‑materiale: skąd jeszcze czerpiemy wiedzę geograficzną?
Po zapoznaniu się z tekstem uczniowie rozmawiają w parach. Następnie na plenum wspólnie odpowiadają na pytanie.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej grupie daje plakat do uzupełnienia: pierwsza grupa – metody bezpośrednie, druga grupa – metody pośrednie, trzecia grupa – metody terenowe, czwarta grupa – Internet i systemy informacji.
Uczniowie pracują metodą wędrujących plakatów, każda grupa pracuje nad swoim plakatem 4 minuty i podaje zgodnie z ruchem wskazówek zegara kolejnej grupie, tym samym dostając kolejny plakat, który uzupełnia.
Nauczyciel wywiesza plakaty i razem z uczniami krótko podsumowuje poznane metody i źródła wiedzy geograficznej.
Uczniowie zapoznają się z treścią filmu i wykonują w parach ćwiczenie. Nauczyciel po wykonaniu ćwiczenia przez uczniów podsumowuje rozwiązanie ćwiczenia. Omówienie na plenum z uczniami.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału: uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale.
Praca domowa
Uczniowie mają wykonać ćwiczenie 8 z bloku ćwiczeń interaktywnych. W jego ramach mają podać dwa przykłady zastosowania wiedzy geograficznej w życiu codziennym w przypadku:
planowania podróży,
kupna działki pod zabudowę.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Film‑samouczek może stanowić wartościowy materiał podczas pracy uczniów w grupach, w ramach których każda grupa gromadzi informacje i przykłady o danej metodzie zbierania informacji geograficznych.
Film może też służyć jako powtórzenie dla uczniów, którzy mają zrealizować zadania lub projekt opierający się na korzystaniu z różnych źródeł informacji geograficznych i metod ich gromadzenia.