Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odcinki w graniastosłupach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
Poziom podstawowy
Uczeń:
rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia odcinki w graniastosłupie;
wskazuje odcinki w graniastosłupie;
nazywa odcinki w graniastosłupie;
porównuje długość odcinków w graniastosłupie, korzystając z własności trójkątów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
dyskusja ćwiczeniowa.
Formy pracy:
praca całą klasą;
praca w parach;
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;
materiały zawarte w e‑podręczniku;
modele graniastosłupów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel w ramach wstępu przygotowuje dla uczniów test z lekcji dotyczącej elementów graniastosłupa, bądź korzysta z zadań zamkniętych (lub poleceń pod medium) umieszczonych przy tym temacie w materiałach interaktywnych.
Uczniowie rozwiązują test w parach, następnie wraz z nauczycielem sprawdzają poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel mówi, że oprócz wskazanych elementów w graniastosłupach istnieją jeszcze inne odcinki ważne z perspektywy obliczania objętości i pola powierzchni graniastosłupów.
Nauczyciel wymienia odcinki, które zostaną omówione, formułuje pytanie kluczowe i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wprowadza pojęcie wysokości w oparciu o sekcję Przeczytaj, wskazuje wysokość graniastosłupa prostego.
Wybrani uczniowie za pomocą ołówka, długopisu, patyczka, drutu, linijki lub innego długiego przedmiotu wskazują jak przebiegają wysokości w modelach (w tym również pochyłych) dostępnych w pracowni.
Następnie poprzednie dwa kroki nauczyciel powtarza dla przekątnej podstawy i przekątnej ściany bocznej.
Uczniowie analizują w parach, czy istnieją graniastosłupy, w których nie ma przekątnej podstawy lub przekątnej ściany bocznej oraz w jakich przypadkach przekątne podstawy (odpowiednio przekątne ścian bocznych) są sobie równe. Następnie podejmują dyskusję na ten temat.
Nauczyciel przy wsparciu sekcji Przeczytaj wprowadza pojęcie przekątnej graniastosłupa.
Uczniowie wykonują w parach Ćwiczenie 1, 6, 7 i sprawdzają rozwiązania.
Nauczyciel przedstawia Infografikę i prosi o wykonanie w parach poleceń do medium.
Uczniowie sprawdzają poprawność wykonania zadań.
Wybrany uczeń wykonuje na tablicy Ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel zwraca uwagę na trójkąty prostokątne w graniastosłupach, których bokami są odcinki graniastosłupa.
Uczniowie wykonują w parach Ćwiczenie 4 i 5, następnie sprawdzają poprawność rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują klasyfikacji odcinków zaznaczonych na modelach.
Uczniowie dokonują ewaluacji wybraną przez nauczyciela metodą.
Praca domowa:
Ćwiczenie 2 i 3 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Lekcja może stanowić wstęp do omawionego dalej tematu dotyczącego długości odcinków w graniastosłupie.