Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Noc listopadowa Stanisława Wyspiańskiego widziana oczami Andrzeja Wajdy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wyjaśnia znaczenie dwóch planów w sztuce Wyspiańskiego i spektaklu Wajdy,
interpretuje teatralne środki wyrazu zastosowane przez reżysera w adaptacji Nocy listopadowej.
wyjaśnia, jaką rolę pełni w przedstawieniu muzyka.
interpretuje technikę nakładania kadrów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie obejrzeli spektakl Noc listopadowa w reżyserii Andrzeja Wajdy (dostępny w internecie).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta uczniów o ich wrażenia ze spektaklu Wajdy. Następnie przedstawia najważniejsze fakty dotyczące tej realizacji (pierwotnej, w Teatrze Starym i drugiej, w Teatrze Telewizji), mówi o obsadzie aktorskiej, autorce scenografii (Krystyna Zachwatowicz) i kompozytorze muzyki (Zygmunt Konieczny) oraz operatorze, który realizował zdjęcia w wersji telewizyjnej spektaklu (Edward Kłosiński).
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” oraz poleceniem: 1. i 2. i wspólnie rozwiązują zadanie.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i będą to robić wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Napisz recenzję spektaklu Andrzeja Wajdy Noc listopadowa.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Andrzej Wajda, Noc listopadowa, 1978, TVP VOD.
Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa, Wolne Lektury.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.