1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Już na początku sztuki pojawiają się dwie Nike – Nike Napoleonidów i Nike spod Cheronei. Zapoznaj się z poniższymi opisami kadrów i przeanalizuj sposób ukazania tych postaci.
Już na początku sztuki pojawiają się dwie Nike – Nike Napoleonidów i Nike spod Cheronei. Zapoznaj się z poniższymi opisami kadrów i przeanalizuj sposób ukazania tych postaci.
R1B0drPFkvJGY
. Nike Napoleonidów. Nike spod Cheronei. Wygląd. (Uzupełnij). (Uzupełnij). Poglądy/postawa. (Uzupełnij). (Uzupełnij). Co zwiastują?. (Uzupełnij). (Uzupełnij). Jakie znaczenie mają ich słowa dla wydarzeń w planie ziemskim?. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z fragmentem monologu Kory, która żegna się z matką, Demeter, a także z opisem poniższego kadru ze spektaklu. Wyjaśnij, dlaczego w realizacji Wajdy antyczne bohaterki występują w polskich strojach ludowych.
Zapoznaj się z fragmentem monologu Kory, która żegna się z matką, Demeter, a także z opisem poniższego kadru ze spektaklu. Wyjaśnij, dlaczego w realizacji Wajdy antyczne bohaterki występują w polskich strojach ludowych.
REiPpPb9EsCuu
1
Stanisław Wyspiański Noc listopadowa

KORA
Z tajemnic moich, matko wiedz:
Gdy wszystko żywe musi lec
pod ręką, która znaczy kres;
śmierć tych użyźnia nowe pędy
i życie nowe sieje wszędy.
Więc smutna, matko, tym rozstaniem,
ale weselna tajemnicą,
szaty przyoblekłam godnie. —
Poniechaj żalu, niechaj łez.

1 Źródło: Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa.
RO7OoJLZi8JFi
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj postać Piotra Wysockiego, kreowaną w spektaklu przez Jerzego Stuhra. Zastanów się i opisz, w jaki sposób aktor buduje charyzmę przywódcy powstania.

R1KebkoF1unfT
Kadr ze spektaklu ukazujący postać Piotra Wysockiego
R7anjO6QLxYVw
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4
Joanna Grudzińska, żona Wielkiego Księcia Konstantego, jest postacią niejednoznaczną. Przeanalizuj poniższe opisy kadrów oraz fragmenty spektaklu i ustal, na czym polega ta dwuznaczność.
Joanna Grudzińska, żona Wielkiego Księcia Konstantego, jest postacią niejednoznaczną. Przeanalizuj poniższe opisy kadrów oraz fragmenty spektaklu i ustal, na czym polega ta dwuznaczność.
RZ8VgnagMZ2Ly
Kadr ze spektaklu
R1XZM4bztN6lg
Kadr ze spektaklu
R8IL6Qw0pwJlu
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Pod koniec dramatu pojawiają się sceny, w których Charon przepływa przez staw otaczający pałac Na Wodzie. Zapoznaj się z poniższymi opisami kadrów i zinterpretuj ich wymowę. 
Pod koniec dramatu pojawiają się sceny, w których Charon przepływa przez staw otaczający pałac Na Wodzie. Zapoznaj się z poniższymi opisami kadrów i zinterpretuj ich wymowę. 
R1eOiZZ99YHna
(Uzupełnij).
RF3W8KvkLJFwN2
Ćwiczenie 6
Jaką rolę odgrywa w przedstawieniu Andrzeja Wajdy muzyka Zygmunta Koniecznego?
Wybierz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. jest ilustracją wydarzeń, 2. ma charakter monumentalny, 3. wzmaga dramaturgię, 4. podkreśla nastrój, 5. słychać ją tylko w tle, tak by nie odwracała uwagi widzów od znaczenia wypowiadanych przez aktorów słów, 6. towarzyszy tylko partiom solistów
2
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jakim celu akcja Nocy listopadowej w reżyserii Andrzeja Wajdy rozgrywa się w dwóch planach. Zaznacz właściwą odpowiedź.

R1B84VlrGrSWg
Możliwe odpowiedzi: 1. Wydarzenia rozgrywają się w planie boskim i ziemskim zarówno w sztuce Wyspiańskiego, jak i w spektaklu Wajdy. Walki bogów, tak jak w tragedii antycznej, decydują o przebiegu wydarzeń ziemskich, czyli o upadku powstania listopadowego w finale spektaklu., 2. Wydarzenia rozgrywają się w planie boskim i ziemskim zarówno w sztuce Wyspiańskiego, jak i w spektaklu Wajdy. Walki bogów, tak jak w tragedii antycznej, decydują o przebiegu wydarzeń ziemskich, ale Wajda zmienił zakończenie sztuki Wyspiańskiego.
31
Ćwiczenie 8

Andrzej Wajda posłużył się interesującą techniką polegającą na nakładaniu na siebie kilku obrazów. Na podstawie poniższych kadrów wyjaśnij, jaki był cel reżysera.

RlUSQEf1gG12H
(Uzupełnij).