Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Zapoznaj się z galerią interaktywną. Następnie wyjaśnij, jakie środki wyrazu artystycznego wykorzystuje reżyser, by pokazać przenikanie się dwóch planów czasowych sztuki: antyku i epoki powstania listopadowego.
Zapoznaj się z opisem galerii interaktywnej. Następnie wyjaśnij, jakie środki wyrazu artystycznego wykorzystuje reżyser, by pokazać przenikanie się dwóch planów czasowych sztuki: antyku i epoki powstania listopadowego.
Zdjęcie przedstawia nakładające się na siebie dwa obrazy. Po prawej stronie zaprezentowana jest twarz kobiety w sile wieku. Postać ukazuje prawy półprofil. Twarz kobiety jest owalna, czoło gładkie, brwi grube, a oczy szeroko otwarte. Postać patrzy przed siebie. Kobieta ma wąski nos i szeroko otwarte, wydatne usta. Drugie zdjęcie ukazuje nagie gałęzie. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Nakładanie kadrów Andrzej Wajda zastosował w swoim spektaklu zabieg nakładania, przenikania się kadrów. W tym ujęciu twarz Nike spod Cheronei przenikana jest przez obraz listopadowych, ogołoconych z drzew liści. Na tle współczesnego wydarzeniom powstania listopadowego pleneru pokazana jest antyczna bohaterka.
Zdjęcie przedstawia nakładające się na siebie dwa obrazy. Po prawej stronie zaprezentowana jest twarz kobiety w sile wieku. Postać ukazuje prawy półprofil. Twarz kobiety jest owalna, czoło gładkie, brwi grube, a oczy szeroko otwarte. Postać patrzy przed siebie. Kobieta ma wąski nos i szeroko otwarte, wydatne usta. Drugie zdjęcie ukazuje nagie gałęzie. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Nakładanie kadrów Andrzej Wajda zastosował w swoim spektaklu zabieg nakładania, przenikania się kadrów. W tym ujęciu twarz Nike spod Cheronei przenikana jest przez obraz listopadowych, ogołoconych z drzew liści. Na tle współczesnego wydarzeniom powstania listopadowego pleneru pokazana jest antyczna bohaterka.1. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Zdjęcie interaktywne przedstawia dziedziniec. Na pierwszym planie stoi mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje w całości owalną twarz. Mężczyzna ma jasne, krótkie włosy zaczesane na prawą stronę. Jego czoło jest gładkie i wysokie. Ma jasne brwi i niewielkie oczy. Patrzy na nas. Mężczyzna ma prosty nos i otwarte, wydatne usta. Postać odsłania zęby. Mężczyzna jest ubrany w mundur. Wskazujący palec prawej dłoni kieruje w naszą stronę. Za jego plecami stoją umundurowani mężczyźni. Na głowach mają wysokie, sztywne czapki. Są ubrani w długie płaszcze i jasne spodnie. Na piersiach mają krzyżujące się skórzane pasy z umocowanymi pochwami na broń. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Gest W scenie zbiorowej, w której wyróżnia się postać jednego z dowódców powstania, Wysockiego (Jerzy Stuhr), najważniejszy jest gest bohatera.
Zdjęcie interaktywne przedstawia dziedziniec. Na pierwszym planie stoi mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje w całości owalną twarz. Mężczyzna ma jasne, krótkie włosy zaczesane na prawą stronę. Jego czoło jest gładkie i wysokie. Ma jasne brwi i niewielkie oczy. Patrzy na nas. Mężczyzna ma prosty nos i otwarte, wydatne usta. Postać odsłania zęby. Mężczyzna jest ubrany w mundur. Wskazujący palec prawej dłoni kieruje w naszą stronę. Za jego plecami stoją umundurowani mężczyźni. Na głowach mają wysokie, sztywne czapki. Są ubrani w długie płaszcze i jasne spodnie. Na piersiach mają krzyżujące się skórzane pasy z umocowanymi pochwami na broń. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Gest W scenie zbiorowej, w której wyróżnia się postać jednego z dowódców powstania, Wysockiego (Jerzy Stuhr), najważniejszy jest gest bohatera.2. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Zdjęcie interaktywne przedstawia dziedziniec. Stoi tu duża grupa umundurowanych mężczyzn. Na głowach mają wysokie, sztywne czapki. Są ubrani w długie płaszcze i jasne spodnie. Na piersiach mają krzyżujące się skórzane pasy z umocowanymi pochwami na broń. Oburącz trzymają strzelby z bagnetami. Za plecami mężczyzn ukazany jest fragment budynku. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Scena zbiorowa Młodzi powstańcy, podchorążowie pod wodzą Wysockiego, 29 listopada wyruszają do ataku na Arsenał. W tej scenie istotne są kostiumy, pieczołowicie odtworzone mundury Wojska Polskiego z czasów Królestwa Kongresowego i czaka, wysokie czapki z orłem, oraz rekwizyty – karabiny z bagnetami.
Zdjęcie interaktywne przedstawia dziedziniec. Stoi tu duża grupa umundurowanych mężczyzn. Na głowach mają wysokie, sztywne czapki. Są ubrani w długie płaszcze i jasne spodnie. Na piersiach mają krzyżujące się skórzane pasy z umocowanymi pochwami na broń. Oburącz trzymają strzelby z bagnetami. Za plecami mężczyzn ukazany jest fragment budynku. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Scena zbiorowa Młodzi powstańcy, podchorążowie pod wodzą Wysockiego, 29 listopada wyruszają do ataku na Arsenał. W tej scenie istotne są kostiumy, pieczołowicie odtworzone mundury Wojska Polskiego z czasów Królestwa Kongresowego i czaka, wysokie czapki z orłem, oraz rekwizyty – karabiny z bagnetami.3. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Fotografia interaktywna przedstawia wnętrze pałacowej komnaty. Pośrodku stoi para młodych ludzi. Mężczyzna ma krótkie, ciemne włosy i bokobrody. Postać ukazuje w całości owalną twarz. Mężczyzna ma ciemne, grube brwi, wąskie oczy, prosty nos i szerokie usta. Jest ubrany w koszulę, marynarkę i spodnie. Mężczyzna obejmuje kobietę. Postać ukazuje prawy profil owalnej twarzy. Jej czoło jest przykryte grzywką. Kobieta ma jasne brwi, zwężone oczy, prosty nos i lekko otwarte usta. Uśmiecha się. Jej długie włosy są upięte z tyłu głowy. Fryzura jest ozdobiona wąskimi wstążkami. Opiera głowę o ramię mężczyzny. Jest ubrana w obcisłą, długą sukienkę bez rękawów. Za ich plecami ukazane jest wysokie pomieszczenie, bogato zdobione złotymi detalami. Przy ścianie po lewej stronie stoi kanapa i stolik. Nad kanapą wisi duży obraz oprawiony w szeroką ramę. U sufitu wisi kryształowy żyrandol. Okna są wysokie. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Wnętrza Belwederu Sceny, w których biorą udział Wielki Książę (Jan Nowicki) oraz jego żona Joanna (Teresa Budzisz-Krzyżanowska), rozgrywają się w salonie w Belwederze. Tu istotą rolę odgrywają scenografia, rekwizyty i światło.
Czasem kamera kierowana jest za okno, za którym rozpościera się łazienkowski park.
Fotografia interaktywna przedstawia wnętrze pałacowej komnaty. Pośrodku stoi para młodych ludzi. Mężczyzna ma krótkie, ciemne włosy i bokobrody. Postać ukazuje w całości owalną twarz. Mężczyzna ma ciemne, grube brwi, wąskie oczy, prosty nos i szerokie usta. Jest ubrany w koszulę, marynarkę i spodnie. Mężczyzna obejmuje kobietę. Postać ukazuje prawy profil owalnej twarzy. Jej czoło jest przykryte grzywką. Kobieta ma jasne brwi, zwężone oczy, prosty nos i lekko otwarte usta. Uśmiecha się. Jej długie włosy są upięte z tyłu głowy. Fryzura jest ozdobiona wąskimi wstążkami. Opiera głowę o ramię mężczyzny. Jest ubrana w obcisłą, długą sukienkę bez rękawów. Za ich plecami ukazane jest wysokie pomieszczenie, bogato zdobione złotymi detalami. Przy ścianie po lewej stronie stoi kanapa i stolik. Nad kanapą wisi duży obraz oprawiony w szeroką ramę. U sufitu wisi kryształowy żyrandol. Okna są wysokie. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Wnętrza Belwederu Sceny, w których biorą udział Wielki Książę (Jan Nowicki) oraz jego żona Joanna (Teresa Budzisz-Krzyżanowska), rozgrywają się w salonie w Belwederze. Tu istotą rolę odgrywają scenografia, rekwizyty i światło.Czasem kamera kierowana jest za okno, za którym rozpościera się łazienkowski park.
Czasem kamera kierowana jest za okno, za którym rozpościera się łazienkowski park.
4. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Zdjęcie interaktywne przedstawia dwie kobiety. Po lewej stronie stoi młoda kobieta. Postać ukazuje w całości owalną twarz. Czoło kobiety jest gładkie. Ma lekko zmarszczone, ciemne brwi, duże oczy, prosty nos, lekko otwarte, wydatne usta. Patrzy przed siebie. Kobieta ma ciemne, proste, gładko uczesane włosy. Pośrodku głowy ma przedziałek. Kobieta po obu stronach twarzy ma lekko skręcone pejsy. Postać jest ubrana w koszulę i wyszywaną kamizelkę. W prawej ręce trzyma snop zboża. Kobieta pokazuje wnętrze lewej dłoni. Druga postać stoi w głębi, po prawej stronie. Jest to stara kobieta. Ukazuje w całości szczupłą twarz. Na głowie ma wianek. Jej brwi są przerzedzone, głęboko osadzone oczy są zamknięte. Postać ma wąski nos i blade usta. Kobieta wyciąga ręce przed siebie. Jest ubrana w długą, powiewną sukienkę. Na jej szyi wisi kilka sznurów korali. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Kostiumy Kostiumy antycznych bohaterek: Kory (Anna Dymna) i Demeter (Zofia Jaroszewska) wzorowane są na polskich strojach ludowych, np. Kora nosi krakowski serdaczek, włożony na białą koszulę.
Zdjęcie interaktywne przedstawia dwie kobiety. Po lewej stronie stoi młoda kobieta. Postać ukazuje w całości owalną twarz. Czoło kobiety jest gładkie. Ma lekko zmarszczone, ciemne brwi, duże oczy, prosty nos, lekko otwarte, wydatne usta. Patrzy przed siebie. Kobieta ma ciemne, proste, gładko uczesane włosy. Pośrodku głowy ma przedziałek. Kobieta po obu stronach twarzy ma lekko skręcone pejsy. Postać jest ubrana w koszulę i wyszywaną kamizelkę. W prawej ręce trzyma snop zboża. Kobieta pokazuje wnętrze lewej dłoni. Druga postać stoi w głębi, po prawej stronie. Jest to stara kobieta. Ukazuje w całości szczupłą twarz. Na głowie ma wianek. Jej brwi są przerzedzone, głęboko osadzone oczy są zamknięte. Postać ma wąski nos i blade usta. Kobieta wyciąga ręce przed siebie. Jest ubrana w długą, powiewną sukienkę. Na jej szyi wisi kilka sznurów korali. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Kostiumy Kostiumy antycznych bohaterek: Kory (Anna Dymna) i Demeter (Zofia Jaroszewska) wzorowane są na polskich strojach ludowych, np. Kora nosi krakowski serdaczek, włożony na białą koszulę.5. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Fotografia interaktywna przedstawia scenę teatralną. Na pierwszym planie ukazane są dwa rzędy krzeseł. Siedzą na nich widzowie. Są to umundurowani mężczyźni. Widownia jest osłonięta niskim płotkiem. Na scenie stoi rząd zapalonych świec. Głębiej tańczą cztery postaci. Są to półnadzy mężczyźni w perukach na głowach. Ich twarze są zasłonięte maskami. Piąty mężczyzna stoi po prawej stronie. Ukazuje lewy profil. Patrzy na tańczących mężczyzn. Ręce zakłada do tyłu. Jest ubrany w mundur. Przez prawe ramię ma przewieszoną szeroką wstęgę. Za plecami tańczących wisi jasna kotara. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Maski W scenie rozgrywającej się w teatrze, kiedy satyrowie wyśmiewają Wielkiego Księcia, zastosowano maski komediowe, znane z teatru antycznego. Taniec satyrów, a właściwie parodia tańca, również służą ośmieszeniu Konstantego.
Wajda (za Wyspiańskim) zastosował w tych scenach ciekawy zabieg: pokazał teatr w teatrze.
Fotografia interaktywna przedstawia scenę teatralną. Na pierwszym planie ukazane są dwa rzędy krzeseł. Siedzą na nich widzowie. Są to umundurowani mężczyźni. Widownia jest osłonięta niskim płotkiem. Na scenie stoi rząd zapalonych świec. Głębiej tańczą cztery postaci. Są to półnadzy mężczyźni w perukach na głowach. Ich twarze są zasłonięte maskami. Piąty mężczyzna stoi po prawej stronie. Ukazuje lewy profil. Patrzy na tańczących mężczyzn. Ręce zakłada do tyłu. Jest ubrany w mundur. Przez prawe ramię ma przewieszoną szeroką wstęgę. Za plecami tańczących wisi jasna kotara. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Maski W scenie rozgrywającej się w teatrze, kiedy satyrowie wyśmiewają Wielkiego Księcia, zastosowano maski komediowe, znane z teatru antycznego. Taniec satyrów, a właściwie parodia tańca, również służą ośmieszeniu Konstantego.Wajda (za Wyspiańskim) zastosował w tych scenach ciekawy zabieg: pokazał teatr w teatrze.
Wajda (za Wyspiańskim) zastosował w tych scenach ciekawy zabieg: pokazał teatr w teatrze.
6. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Zdjęcie interaktywne przedstawia grupę osób stojących na scenie teatralnej. Kobiety są ubrane w sukienki. Mężczyźni w mundury lub fraki. Pośrodku stoi mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje prawy profil. Mężczyzna ma jasne brwi, prosty nos i otwarte usta. Palec wskazujący lewej dłoni kieruje ku czemuś, co znajduje się poza kadrem. Ubrany jest w koszulę, kamizelkę, marynarkę i spodnie. Zebrani patrzą na mężczyznę. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Zwroty akcji, różne plany czasowe Kiedy na scenie teatralnej pojawia się generał Chłopicki, akcja Nocy listopadowej powraca do czasów powstania.
Zdjęcie interaktywne przedstawia grupę osób stojących na scenie teatralnej. Kobiety są ubrane w sukienki. Mężczyźni w mundury lub fraki. Pośrodku stoi mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje prawy profil. Mężczyzna ma jasne brwi, prosty nos i otwarte usta. Palec wskazujący lewej dłoni kieruje ku czemuś, co znajduje się poza kadrem. Ubrany jest w koszulę, kamizelkę, marynarkę i spodnie. Zebrani patrzą na mężczyznę. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Zwroty akcji, różne plany czasowe Kiedy na scenie teatralnej pojawia się generał Chłopicki, akcja Nocy listopadowej powraca do czasów powstania.7. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Fotografia interaktywna przedstawia talię kart rozłożoną na blacie stołu. Karty leżą w jednym rzędzie odwrócone koszulkami do wierzchu. Częściowo zachodzą na siebie. Pośrodku, na wierzchu, leży trójka karo. W tle ukazana jest męska dłoń. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Detal Nike Napoleonidów wróży przyszłość generałowi Chłopickiemu (i całemu powstaniu) z kart. Zapowiada:
„Wymienię ci i wskażę
tryumfu górne szlaki
czyn po czynie — ty dobądź kart
Wszak masz przy sobie karty. — Daj.
Gdy wybierzesz jako krew czerwone
karowe albo kiery,
zwycięstwo masz zapewnione;
zaś czarne karty wyrzucone,
to bitwy i pozycje stracone.
Chcesz — graj. — Usiądźmy. — Rzuć!”
W tej scenie istotny jest detal: karta do gry.
Fotografia interaktywna przedstawia talię kart rozłożoną na blacie stołu. Karty leżą w jednym rzędzie odwrócone koszulkami do wierzchu. Częściowo zachodzą na siebie. Pośrodku, na wierzchu, leży trójka karo. W tle ukazana jest męska dłoń. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Detal Nike Napoleonidów wróży przyszłość generałowi Chłopickiemu (i całemu powstaniu) z kart. Zapowiada: „Wymienię ci i wskażę
tryumfu górne szlaki
czyn po czynie — ty dobądź kart
Wszak masz przy sobie karty. — Daj.
Gdy wybierzesz jako krew czerwone
karowe albo kiery,
zwycięstwo masz zapewnione;
zaś czarne karty wyrzucone,
to bitwy i pozycje stracone.
Chcesz — graj. — Usiądźmy. — Rzuć!”
W tej scenie istotny jest detal: karta do gry.
„Wymienię ci i wskażę
tryumfu górne szlaki
czyn po czynie — ty dobądź kart
Wszak masz przy sobie karty. — Daj.
Gdy wybierzesz jako krew czerwone
karowe albo kiery,
zwycięstwo masz zapewnione;
zaś czarne karty wyrzucone,
to bitwy i pozycje stracone.
Chcesz — graj. — Usiądźmy. — Rzuć!”
W tej scenie istotny jest detal: karta do gry.
8. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Fotografia interaktywna przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Postać ukazuje lewy profil. Mężczyzna ma owalną twarz. Jego głowę okrywa bikorn. Mężczyzna ma ciemne brwi, głęboko osadzone oczy, niewielki nos i otwarte, skrzywione usta. Wskazującym palcem prawej dłoni wskazuje coś, co znajduje się poza kadrem. Mężczyzna jest ubrany w mundur i rozpięty płaszcz. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Mimika Gdy generał Potocki, wzywany przez Wysockiego, by szedł z powstańcami do Arsenału, odpowiada: „Milcz, każę!”. Surowemu rozkazowi towarzyszą wyrazista mimika i gestykulacja.
Fotografia interaktywna przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Postać ukazuje lewy profil. Mężczyzna ma owalną twarz. Jego głowę okrywa bikorn. Mężczyzna ma ciemne brwi, głęboko osadzone oczy, niewielki nos i otwarte, skrzywione usta. Wskazującym palcem prawej dłoni wskazuje coś, co znajduje się poza kadrem. Mężczyzna jest ubrany w mundur i rozpięty płaszcz. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Mimika Gdy generał Potocki, wzywany przez Wysockiego, by szedł z powstańcami do Arsenału, odpowiada: „Milcz, każę!”. Surowemu rozkazowi towarzyszą wyrazista mimika i gestykulacja.9. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Zdjęcie interaktywne ukazuje rzeźbioną postać młodego nagiego mężczyzny. Mężczyzna ukazuje prawy profil. Ma on gęste włosy, gładkie czoło, prosty nos i niewielkie usta. Pochyla głowę. Siedzi z nogami ugiętymi w kolanach, opierając się o prawą rękę. W tle ukazane są zamglone, nagie drzewa. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Plener W końcowych scenach spektaklu akcja znów przenosi się w plener, do Łazienek. Tu swoje role „grają” posągi wzorowane na antycznych.
Zdjęcie interaktywne ukazuje rzeźbioną postać młodego nagiego mężczyzny. Mężczyzna ukazuje prawy profil. Ma on gęste włosy, gładkie czoło, prosty nos i niewielkie usta. Pochyla głowę. Siedzi z nogami ugiętymi w kolanach, opierając się o prawą rękę. W tle ukazane są zamglone, nagie drzewa. Opis punktu znajdującego się na fotografii: 1. Plener W końcowych scenach spektaklu akcja znów przenosi się w plener, do Łazienek. Tu swoje role „grają” posągi wzorowane na antycznych.10. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Fotografia interaktywna przedstawia stojącą kobietę w sile wieku. Postać jest ukazana z perspektywy od dołu. Kobieta prezentuje lewy półprofil. Ma gładkie czoło, ciemne brwi, lekko zwężone oczy, niewielki nos i wydatne, lekko otwarte usta. Patrzy przed siebie. Jest ubrana w zbroję ozdobioną wyobrażeniem węża. Na głowie ma hełm. W prawej dłoni trzyma tarczę, a w lewej długą włócznię. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Stylizacja antyczna Pallas Atena, w stylizowanym antycznym kostiumie, odprowadza pokonanych powstańców, którzy płyną łodzią Charona. Atena śpiewa rzewną pieśń, odpowiadając chórowi boginek:
CHÓR BOGINEK
Cóż będzie z narodem?
PALLAS
Bez pomocy mej ostanie sam.
Zapaliłam w narodzie dusze,
skąpałam męże we krwi.
CHÓR BOGINEK
Ostawisz ich z ich krwawym głodem?!
PALLAS
Naród będzie walczył z narodem.
Dałam im szczęścia błysk przez chwilę.
Nieszczęść dopełnią sami,
gdy krokiem pójdą wstecz!
Fotografia interaktywna przedstawia stojącą kobietę w sile wieku. Postać jest ukazana z perspektywy od dołu. Kobieta prezentuje lewy półprofil. Ma gładkie czoło, ciemne brwi, lekko zwężone oczy, niewielki nos i wydatne, lekko otwarte usta. Patrzy przed siebie. Jest ubrana w zbroję ozdobioną wyobrażeniem węża. Na głowie ma hełm. W prawej dłoni trzyma tarczę, a w lewej długą włócznię. Opis punktu znajdującego się na zdjęciu: 1. Stylizacja antyczna Pallas Atena, w stylizowanym antycznym kostiumie, odprowadza pokonanych powstańców, którzy płyną łodzią Charona. Atena śpiewa rzewną pieśń, odpowiadając chórowi boginek:CHÓR BOGINEK
Cóż będzie z narodem?
PALLAS
Bez pomocy mej ostanie sam.
Zapaliłam w narodzie dusze,
skąpałam męże we krwi.
CHÓR BOGINEK
Ostawisz ich z ich krwawym głodem?!
PALLAS
Naród będzie walczył z narodem.
Dałam im szczęścia błysk przez chwilę.
Nieszczęść dopełnią sami,
gdy krokiem pójdą wstecz!
CHÓR BOGINEK
Cóż będzie z narodem?
PALLAS
Bez pomocy mej ostanie sam.
Zapaliłam w narodzie dusze,
skąpałam męże we krwi.
CHÓR BOGINEK
Ostawisz ich z ich krwawym głodem?!
PALLAS
Naród będzie walczył z narodem.
Dałam im szczęścia błysk przez chwilę.
Nieszczęść dopełnią sami,
gdy krokiem pójdą wstecz!
11. Kadr ze spektaklu Teatru Telewizji Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda, 1978.
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Źródło: TVP, tylko do użytku edukacyjnego
Polecenie 2
Zapoznaj się z kadrami 1. i 11. oraz fragmentami telewizyjnego spektaklu, z których pochodzą kadry (odpowiednio: [06:07] oraz [01:27:08]). Na tej podstawie ustal, jaką rolę odgrywają w sztuce Andrzeja Wajdy muzyka i śpiew lub sceneria.
Zapoznaj się z kadrami 1. i 11. oraz fragmentami telewizyjnego spektaklu, z których pochodzą kadry (odpowiednio: [06:07] oraz [01:27:08]). Na tej podstawie ustal, jaką rolę odgrywają w sztuce Andrzeja Wajdy muzyka i śpiew lub sceneria.
Obejrzyj kadry 1. i 11. oraz fragmenty telewizyjnego spektaklu, z których pochodzą kadry (odpowiednio: [06:07] oraz [01:27:08]). Na tej podstawie ustal, jaką rolę odgrywają w sztuce Andrzeja Wajdy muzyka i śpiew.