Noc listopadowa Stanisława Wyspiańskiego

Maria Prussak „Noc listopadowa”, czyli czwarta część „Dziadów”

Powstanie listopadowe wraca w myśleniu Wyspiańskiego w różnych momentach jako węzeł, który skupia w sobie cały tragizm dziewiętnastego wieku. Staje się kluczem do polskiego losu, momentem, który ukształtował fatalizm przyszłych zdarzeń, a równocześnie zrodził nowoczesną świadomość polityczną. Rówieśnicy Wyspiańskiego wchodzili w życie obciążeni tym dziedzictwem. Poeta chciał swoimi dramatami pomóc im – i sobie – rozpoznać sytuację, w jakiej się znaleźli. Uwolnić od historycznego fatalizmu i pomóc w świadomym dokonywaniu wyborów. […] Przystępując do pracy nad „Nocą listopadową” […] robił wypisy źródłowe [z książek historycznych]. Rekonstruował chronologię ważniejszych faktów – ona miała stać się podstawą planu fabularnego dramatu. Wypisywał konkretne szczegóły i obrazy, sporządzał notki bibliograficzne, niektóre z nich później dokładnie wykorzystywał. Widoczną inspirację stanowiły jednak nie tylko fakty, które utrwalili historycy‑pamiętnikarze, ale też sam nastrój, ton ich książek, emocje, które nimi powodowały. W „Nocy listopadowej” można rozpoznać ten sam pośpiech, gorączkowy rytm, który charakteryzuje pełne pasji dzieło Wodniackiego. Widać u Wyspiańskiego tę samą fascynację porywającym pulsowaniem zdarzeń, które na całe stulecie miały rozstrzygnąć losy narodu polskiego, a także rozpacz wynikającą ze świadomości klęski, którą w znacznej mierze zrodziły błędy popełnione podczas pierwszej powstańczej nocy. I chociaż ta właśnie noc jest tematem dramatu Wyspiańskiego, tym razem pisarz nie zajmuje się roztrząsaniem przyczyn upadku powstania. To nie przebieg walki ukształtował akcję dramatu – w tej sprawie wszystko już się stało. Czytelnicy, podobnie jak dramatopisarz, znali szczegółowy przebieg zdarzeń. Trudno byłoby więc wokół niego budować napięcie dramatyczne.
Napięcie to rodzi się głównie z pokazanej przez Wyspiańskiego żywiołowej, nieopanowanej siły historii, która wszystko wciąga w swój pęd.

noc Źródło: Maria Prussak, „Noc listopadowa”, czyli czwarta część „Dziadów”, dostępny w internecie: https://encyklopediateatru.pl/artykuly/90574/noc-listopadowa-czyli-czwarta-czesc-dziadow-cz-i [dostęp 12.01.2024].
Rj2CkzQgVp1Sh
Marcin Zaleski, Wzięcie Arsenału, 1830
Źródło: domena publiczna.

13 stycznia 1974 roku w Teatrze Starym w Krakowie odbyła się głośna premiera Nocy listopadowej Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy. W rolach głównych wystąpili: Teresa Budzisz‑Krzyżanowska, Jerzy Stuhr, Jan Nowicki, Anna Dymna. Autorką scenografii była Krystyna Zachwatowicz, a muzykę skomponował Zygmunt Konieczny.

Cztery lata później Wajda przeniósł swój spektakl, a właściwie zrealizował go po raz kolejny, w Teatrze Telewizji. Obsadę tworzyli również aktorzy Teatru Starego w Krakowie. W adaptacjiadaptacjaadaptacji telewizyjnej duża część spektaklu została przeniesiona w plener, który tworzą przede wszystkim warszawskie Łazienki i ulice Starego Miasta, miejsce prawdziwych zdarzeń pierwszej nocy powstania listopadowego.

Noc Listopadowa Andrzeja Wajdy

„Noc listopadowa” rozgrywa się na dwóch płaszczyznach: historycznej (wręcz dokumentalnie pokazany przebieg zdarzeń wybuchu powstania listopadowego) i metaforycznej, reprezentowanej przez świat bogów. Wajda potraktował dosłownie antyczną, dwuplanową konstrukcję dramatu. To, co dzieje się wśród ludzi, jest postanowione przez siły wyższe. Taka interpretacja „Nocy listopadowej” tuż po pierwszej emisji telewizyjnej spowodowała, że widzowie nie znający mitologii nie zrozumieli, o co w tym przedstawieniu chodzi. Tymczasem przedstawienie nie było wykładem historycznym czy mitologicznym, ale wizją poetycką i artystyczną. […].

Największym atutem realizacji Wajdy było sfilmowanie jej w otoczeniu wyobrażanym sobie przez Wyspiańskiego. Łazienki, pomnik Sobieskiego, Belweder, ulice Starego Miasta. Nagle sceny odległe od siebie w stylu i poetyce zaczynają współgrać. Szum jesiennego wiatru, szelest suchych liści przenikają śpiew Pallas Ateny i Nike. Kora i Demeter wyłaniają się z mgły. Orszak pokonanych spiskowców dążących do łodzi Charona przemieszał się z posągami znad łazienkowskiego stawu. Nie wiadomo, czy to posągi, czy zjawy, czy żywi ludzie.

Wierność topografii tekstu literackiego dzięki kamerze telewizyjnej, bo nie filmowej, co widać po miękkiej i płynnej zmianie planów, efektach plastycznych, sprawiła, że przedstawienie znalazło się jednocześnie w przestrzeni realnej i metaforycznej. To znowu pozwala na pokazanie przestrzeni innych: mitologicznej, historycznej i psychologicznej.

Przenikanie się znaczeń i obrazów. Wszechobecna muzyka. Rytm i melodeklamacjamelodeklamacjamelodeklamacja. Złowieszcze chóry. Chwilami wajdowska „Noc listopadowa” jest bardziej operą niż dramatem. Osiągnięcie tych wszystkich efektów na deskach scenicznych jest niemożliwe. Jeżeli niemożliwe, to znaczy, że niemożliwe jest teatralne wystawienie „Nocy listopadowej” tak, jak ona Wyspiańskiemu
„w duszy grała”. Poeta wyprzedził swoje czasy. Dopiero telewizja dałaby mu pełną satysfakcję.

enc Źródło: Noc Listopadowa Andrzeja Wajdy, dostępny w internecie: https://encyklopediateatru.pl/artykuly/25030/noc-listopadowa-andrzeja-wajdy [dostęp 12.01.2024]. Cytat za: Encyklopedia teatru polskiego.

O reżyserze

R6gAdMp9WNAcT1
Andrzej Wajda
Źródło: Mariusz Kubik, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Andrzej Wajda (1926–2016) był polskim reżyserem filmowym i teatralnym. W czasie wojny rozpoczął naukę w gimnazjum na tajnych kompletach, a w 1942 roku wstąpił do Armii Krajowej. W 1946 roku rozpoczął studia malarskie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1949 roku podjął studia na Wydziale Reżyserii w Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi.

Andrzej Wajda zadebiutował filmem Pokolenie (1954). Pierwszym sukcesem reżysera był  film Kanał z 1956 roku. Kolejnym ważnym filmem był Popiół i diament zrealizowany w 1958 roku. Lata 70. przyniosły realizacje adaptacji wielkich dzieł literackich: Brzeziny na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, Wesela na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego, Ziemi obiecanej na podstawie powieści Władysława Reymonta. Wyrazem buntu przeciwko władzy komunistycznej był film Człowiek z marmuru, uważany za manifest kina moralnego niepokoju. W 1979 roku Wajda zrealizował film pt. Panny z Wilka na podstawie prozy Jarosława Iwaszkiewicza. W 1981 roku reżyser znów zajął się tematyką polityczną i rozpoczął zdjęcia do filmu Człowiek z żelaza, który opisywał przebieg wydarzeń sierpnia 1980 roku oraz miał być kontynuacją wydarzeń z Człowieka z marmuru. Lata 90. przyniosły takie filmy jak: Korczak, Pierścionek z orłem w koronie, Wielki tydzień, ekranizację narodowej epopei Adama Mickiewicza Pan Tadeusz. W 2002 roku sfilmował Zemstę, adaptację komedii Aleksandra Fredry, a w 2007 zrealizował film Katyń, który podejmował ważny temat zbrodni katyńskiej. W 2013 roku Andrzej Wajda pokazał film pt. Wałęsa. Człowiek z nadziei traktujący o jednym z przywódców opozycji antykomunistycznej, Lechu Wałęsie. Ostatnim filmem Andrzeja Wajdy były Powidoki z 2016 roku, obraz inspirowany życiem malarza Władysława Strzemińskiego.

Andrzej Wajda zajmował się nie tylko reżyserią filmową, ale także działalnością teatralną. Pracował z wybitnymi polskimi aktorami: Danielem Olbrychskim, Wojciechem Pszoniakiem, Andrzejem Sewerynem, Krystyną Jandą, Tadeuszem Łomnickim, Zbigniewem Zapasiewiczem, Zbigniewem Cybulskim, Beatą Tyszkiewicz, Jerzym Radziwiłowiczem, Bogusławem Lindą, Grażyną Szapołowską, Januszem Gajosem.

R1R9So3iqjO5m
Wojciech Kossak, Starcie belwederczyków z kirasjerami rosyjskimi na moście w Łazienkach 29 listopada 1830 r., lata 90. XIX w.
Źródło: domena publiczna.

Słownik

adaptacja
adaptacja

(łac. adaptatio) – przystosowanie utworu literackiego do wystawienia na scenie lub do sfilmowania; też: utwór literacki w ten sposób przystosowany

melodeklamacja
melodeklamacja

(gr. melōidia – melodia + łac. declamo – głoszę) – deklamowanie utworów literackich przy akompaniamencie muzyki