Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Pytania o byt idealny. Wisława Szymborska, Platon, czyli dlaczego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje wiersz Szymborskiej Platon, czyli dlaczego;
odwoła się do wiedzy o filozofii Platona;
omówi stosunek Platona do poetów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‐materiał „Pytania o byt idealny. Wisława Szymborska, Platon, czyli dlaczego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie powinni także wykonać polecenia z pierwszej sekcji multimedialnej:
- Na postawie multimedium wyjaśnij, jakie jest stanowisko podmiotu lirycznego wiersza Szymborskiej wobec relacji pomiędzy ideą a materią. Czy jest ono tożsame z filozofią Platona?
- Połącz nazwy środków stylistycznych z definicją. Następnie wskaż przykłady ich zastosowania w wierszu Platon, czyli dlaczego oraz określ, jaką funkcję pełnią w utworze.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‐materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu. Następnie prosi o przedstawienie odpowiedzi do zadań, które uczniowie przygotowali w domu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Następnie wykonują polecenia 1. i 2. Ćwiczenia natomiast rozwiązują indywidualnie.
Chętna osoba odczytuje na głos tekst zamieszczony we wprowadzeniu do lekcji: Wiele wierszy współczesnych nawiązuje do starożytności. Dużo tego typu liryków wyszło spod pióra Wisławy Szymborskiej. Jej wiersze często przybierają kostium liryki filozoficznej. Poetka stawia w nich pytania dotyczące sensu życia, przemijania, historii. Często w jej utworach występują aluzje, czyli nawiązania do różnych doktryn filozoficznych. Platon, czyli dlaczego to ironiczna polemika z Platońską teorią idei, badanie relacji pomiędzy ideami a materią. W tym wierszu Szymborska zwraca się bezpośrednio do greckiego myśliciela, który w swojej wizji idealnego państwa nie widział miejsca dla poetów.
Następnie proponuje uczniom dyskusję: Dlaczego Platon chciał pozbyć się poetów?
Faza podsumowująca:
W ostatniej części lekcji nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Czym jest byt idealny?
- Jakie informacje na temat filozofii Platona utkwiły ci w pamięci po dzisiejszej lekcji?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na to, czego dowiedział się podczas lekcji.
Praca domowa:
Napisz tekst argumentacyjny, w którym przedstawisz interpretację omawianego podczas lekcji utworu.
Materiały pomocnicze:
Edward Kasperski, Poezja filozoficzna Szymborskiej, „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” t. 31, 1996.
Ligęza Wojciech, Wstęp, [w:] Szymborska Wisława, Wybór poezji, Wrocław 2016.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.