Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Historie rodzinne w wybranych opowiadaniach Brunona Schulza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyszukuje informacji na temat Drohobycza, istotnych w kontekście omawiania postaci Bruno Schulza;
charakteryzuje postać ojca z utworu Sklepy cynamonowe;
bierze udział w dyskusji na temat roli biografii Brunona Schulza w jego twórczości;
redaguje opowiadanie bądź notatkę na zadany temat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie odnajdują informacje na temat Drohobycza (miasta leżącego obecnie na terenie Ukrainy). Nauczyciel wyjaśnia, że Bruno Schulz, o którym będzie mowa podczas lekcji, urodził się w tej miejscowości i jego losy były ściśle z nią związane.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie analizują oś czasu zamieszczoną w sekcji „Przeczytaj”. Podają ustnie informacje, którymi chcieliby tę oś uzupełnić (na podstawie pracy wykonanej w domu).
Po zapoznaniu się z treścią całej sekcji „Przeczytaj” uczestnicy lekcji wyjaśniają tajemnicę postaci ojca w twórczości Schulza
Faza realizacyjna:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Film” i indywidualnie zapoznają się z zamieszczonym tam wykładem Edwarda Pasewicza. Następnie w parach charakteryzują postać ojca ze Sklepów cynamonowych.
Dyskusja Nauczyciel dyskutuje wraz z uczniami na temat roli biografii Brunona Schulza w jego twórczości. Uczniowie mogą podczas rozmowy wskazać elementy biograficzne w Sklepach cynamonowych.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Film”. Następnie dzielą się na dwie grupy: jedna wykonuje polecenie 1. z tej sekcji, a druga - polecenie 3. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook” i indywidualnie wykonują polecenie 1. (Wysłuchaj opowiadania Brunona Schulza pt. Nawiedzenie, a następnie wynotuj wszystkie elementy, które niosą ładunek autobiograficzny. Sformułuj wniosek – jaki obraz Drohobycza i rodziny Schulza wyłania się z tych fragmentów?). Nauczyciel daje uczniom czas na przemyślenie odpowiedzi, następnie prosi wybraną osobę o wypowiedź, a pozostałych uczniów o uzupełnienie.
Polecenie 2. z tej sekcji uczniowie wykonują w parach.
Praca domowa:
Zastanów się, czy w twoim życiu rodzinnym nastąpiło zdarzenie, które można by opisać w stylu Brunona Schulza – odrealnionym, nasyconym określeniami odwołującymi się do zmysłów, nasyconym metaforyką. Napisz opowiadanie albo zredaguj notatkę na temat tego zdarzenia.
Materiały pomocnicze:
Radosław Kostrzewa, „PATER FAM ILIAS” - ROZWAŻANIA O W IZERUNKACH OJCA W TWÓRCZOŚCI BRUNONA SCHULZA, Pamiętnik Literacki LXXXVI, 1995, z. 4.
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/2216586,Bruno‑Schulz‑Wszystko‑czego‑ten‑pisarz‑sie‑dotknal‑powinno‑byc‑sygnowane‑slowem‑tajemnica
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.