Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Brutalnie prawdziwa rzeczywistość – Rozdzióbią nas kruki, wrony… Stefana Żeromskiego jako przykład naturalizmu w literaturze
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wyjaśnia pojęcie naturalizmu;
wskazuje odpowiednie fragmenty tekstu na poparcie stawianych tez;
uzasadnia, że utwór Rozdziobią kruki i wrony... jest opowiadaniem naturalistycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki z fragmentem tekstu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z tekstem.
Problematykę obrazowania w opowiadaniu Żeromskiego pozornie komplikuje naturalizm najczystszej postaci. Wnosi on do świata przedstawionego silny kontrast, [...] rozgraniczający przestrzeń moralną na opozycję dobra i zła, poświęcenia i przemocy, ofiary i kata. Na podział ten nakłada się inny, rozbijający narracyjną proporcję dzieła. Nadawca, przyjmujący – do momentu śmierci Winrycha – punkt widzenia bohatera, nieoczekiwanie rezygnuje z subiektywizmu i ekspresji na rzecz naturalistycznego opisu, w którym każdy element waży tyle samo. Gdy zanika poczucie hierarchii szczegółów, w narracji pojawia się styl naukowy wraz ze swoim dążeniem do ścisłości i obiektywizmu. Narrator posługuje się nim w opisie dwu grup bohaterów: ptactwa oraz chłopa, których kreacje, dzielące tekst na dwie paralelne części, wytyczają obszary analogii między nimi.
Iwona Mikołajczyk, Dialektyka obrazowania modernistycznego: „Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” J. Kasprowicza i „«Rozdziobią nas kruki, wrony...»” S. Żeromskiego, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 104/2, 137‑147.Zadaniem uczniów jest odszukanie w tekście opowiadania takich fragmentów, które potwierdzą informacje zamieszczone w cytacie z artykułu Iwony Mikołajczyk.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: naturalizm. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i uzupełniają mapę myśli o swoje skojarzenia związane z tym słowem. Następnie nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i po indywidualnym zapoznaniu się z sekcjami „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”, uczniowie definiują pojęcie naturalizmu.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Chętne osoby podają przykłady z opowiadania Rozdzióbią nas kruki i wrony jako uzasadnienie słów Iwony Mikołajczyk.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dobierają się w pary. Zapoznają się z mapą myśli dostępną w sekcji multimedialnej e‑materiału. Nauczyciel wyznacza czas na realizację obu poleceń. Po jego upływie chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy.
Uczestnicy lekcji przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1., 2. oraz 7. i 8. Ćwiczenia 3., 4., 5., 6. uczniowie wykonują w parach. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, nauczyciel ocenia i komentuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel odczytuje temat lekcji: Brutalnie prawdziwa rzeczywistość – Rozdzióbią nas kruki, wrony… Stefana Żeromskiego jako przykład naturalizmu w literaturze. Prosi chętnego ucznia o podsumowanie tematu na podstawie przeprowadzonych zajęć.
Praca domowa:
Julian Krzyżanowski uważał, że jedną z typowych cech naturalistycznej metody Stefana Żeromskiego było nadawanie jego utworom znamion reportażu. Odnajdź w utworze Rozdziobią nas kruki, wrony... cechy tego gatunku.
Materiały pomocnicze:
Iwona Mikołajczyk, Dialektyka obrazowania modernistycznego: „Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” J. Kasprowicza i „«Rozdziobią nas kruki, wrony...»” S. Żeromskiego, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 104/2.
Artur Hutnikiewicz, Stefan Żeromski, [w:] Młoda Polska, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może skorzystać z sekcji multimedialnej do podsumowania zajęć.