Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
11) przedstawia przebieg postępowania karnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz uczestniczące w nim strony; wymienia główne prawa, jakie przysługują ofierze, sprawcy i świadkowi przestępstwa; pisze zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
22) wskazuje specyfikę poszczególnych rodzajów wykroczeń w Rzeczypospolitej Polskiej (przeciwko: osobie, zdrowiu, mieniu oraz bezpieczeństwu osób i mienia) oraz przestępstw (przeciwko: życiu i zdrowiu, wolnościom osobistym oraz mieniu)
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje rodzaje przestępstw wyróżnione ze względu na różne kryteria;
formułuje zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa;
rozważa okoliczności, w których złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa jest obowiązkiem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca do zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy, odpowiadają na pytania zawarte we Wprowadzeniu.
Przedstawienie tematu „Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do czterech. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z filmem samouczkiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa (ćwiczenie 1 dołączone do samouczka). Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy prezentuje propozycję, a pozostali uczniowie oceniają poprawność sformułowania zawiadomienia. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Dyskusja na temat: „W jakich okolicznościach złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa jest możliwością, w jakich społecznym obowiazkiem, a w jakich obowiązkiem, za którego niedopełnienie grozi odpowiedzialność karna?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Praca w parach – wykonanie ćwiczeń 5–8. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną parą i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, isap.sejm.gov.pl.
Jolanta Arcimowicz, Mariola Bieńko, Beata Łaciak, Skarżypyty, donosiciele, sygnaliści? Studium socjologiczno‑prawne, depot.ceon.pl.
Mariusz Stelmaszczyk, Dlaczego warto złożyć zawiadomienie o przestępstwie?, 17.11.2019 r., pokrzywdzonyprzestepstwem.info.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film samouczek” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.