Dla nauczyciela
Autorka: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak odczytać duchowy sens Biblii? Książka Zbigniewa Herberta
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa przynależność wiersza Książka Zbigniewa Herberta do określonego typu liryki,
charakteryzuje podmiot liryczny wiersza Zbigniewa Herberta,
wyjaśnia funkcjonalność użycia wybranych środków stylistycznych w wierszu Książka Zbigniewa Herberta,
interpretuje wybrane fragmenty wiersza Zbigniewa Herberta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „Poeta czyta Biblię. Książka Zbigniewa Herberta”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z wierszem Herberta zawartym w e materiale. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim.
Przekład intersemiotyczny. Chętni uczniowie przygotowują krótki film jako ilustrację do utworu poetyckiego w e‑materiale: Książka. Film mogą przygotować na telefonach komórkowych lub wykorzystać szablony do animacji dostępne w internecie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i określa cele.
Uczniowie wykonują na tablicy polecenia nauczyciela:
a) Zapiszcie jak najwięcej skojarzeń do słowa: Biblia.
b) Do słowa Biblia dopiszcie jak najwięcej wyrazów pokrewnych. Uczniowie ustnie wyjaśniają niektóre wyrazy.
Po określonym czasie następuje podsumowanie zadania. Nauczyciel zwraca uwagę na obecność Biblii i motywów biblijnych w języku, popularność odwołań w kulturze europejskiej i światowej. Uczniowie podają przykłady utworów muzycznych, obrazów i filmów, dla których inspiracją była Biblia.
Prezentacja pracy domowej – filmu będącego ilustracją wiersza. Krótkie omówienie, podzielenie się wrażeniami.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie dokonują samodzielnej interpretacji wiersza Herberta. Wykonują ćwiczenia 1, 2, 3 (sekcja „Sprawdź się”). Po określonym czasie chętni uczniowie dzielą się wnioskami.
Praca z grupach. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich ma określone zadanie, można też skorzystać z ćwiczeń zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”.
I – Korzystając z internetowej wersji Biblii, odnajdźcie fragment, o którym mowa w wierszu, zastanówcie się, dlaczego akurat do niego nawiązuje podmiot liryczny (ćw. 8).
II – Zinterpretujcie fragment: czytaj dokładnie rozdział trzeci w nim bowiem jest klucz i przepaść początek i koniec. Odnieście się do cytatów z Apokalipsy 20,1; 20,6. Dopiszcie skojarzenia do słowa: klucz.
III – Scharakteryzujcie postawę podmiotu lirycznego (ćw. 4).
IV – Wypiszcie wszystkie czasowniki, które odnoszą się do tytułowej „Książki”; jaka jest ich funkcja? (ćw. 5, 6).
V – Jakie pouczenia i rady daje podmiotowi lirycznemu Biblia? Wyjaśnijcie ich sens (ćw. 7).
Faza podsumowująca:
Prezentacja efektów pracy grup. Zebranie wniosków.
Wspólne wykonanie ćw. 9, 10, 11 (sekcja „Sprawdź się”).
Praca domowa:
Porównaj wiersz Herberta Książka z wierszem Romana Brandstaettera Biblio, ojczyzno moja. W formie mapy myśli zapisz podobieństwa i różnice. Określ postawy podmiotów litycznych.
Materiały pomocnicze
Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1990.
Anna Kamieńska, Książka nad książkami, Wrocław 2000.
Andrzej Franaszek, Zbigniew Herbert był człowiekiem niepokoju, dostępny w internecie.
Gerard Denizeau, Biblia objaśniana obrazami mistrzów malarstwa, Kraków 2017.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.