Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Graniastosłup prosty, wzajemne położenie ścian i krawędzi w graniastosłupie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje graniastosłupy proste

  • nazywa graniastosłupy proste

  • analizuje własności graniastosłupów prostych

  • określa wzajemne położenie krawędzi i ścian w graniastosłupie prostym

  • wśród graniastosłupów prostych wyodrębnia graniastosłupy prawidłowe

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

  • ćwiczeniowa

Formy pracy:

  • praca z całą klasą

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e–podręczniku

  • modele graniastosłupów

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przypomina podział graniastosłupów na proste i pochyłe.

  2. Uczniowie za pomocą burzy mózgów wskazują zastosowanie graniastosłupów prostych w rzeczywistości.

  3. Wybrany uczeń dokonuje podziału dostępnych modeli na graniastosłupy proste i pochyłe.

  4. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup opisuje własności losowo wybranego graniastosłupa prostego: liczbę krawędzi, ścian, wzajemne położenie krawędzi i ścian.

  2. Przedstawiciele grup przedstawiają swoje własności.

  3. Nauczyciel w oparciu o sekcję „Przeczytaj” formułuje ogólne wnioski dla graniastosłupów prostych i przypomina własności graniastosłupów prawidłowych.

  4. Uczniowie w tych samych grupach zapoznają się z Apletem i wykonują Polecenia z tej sekcji oraz ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Wybrani uczniowie wykonują ćwiczenie 7 i 8 na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie i nauczyciel przypominają najważniejsze pojęcia i własności, które pojawiły się na lekcji.

  2. Uczniowie dokonują samooceny metodą świateł na podstawie sformułowanych kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1, 2, 5, 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać Aplet do powtórzenia w domu.