Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Graniastosłup prosty, wzajemne położenie ścian i krawędzi w graniastosłupie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje graniastosłupy proste
nazywa graniastosłupy proste
analizuje własności graniastosłupów prostych
określa wzajemne położenie krawędzi i ścian w graniastosłupie prostym
wśród graniastosłupów prostych wyodrębnia graniastosłupy prawidłowe
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
ćwiczeniowa
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w grupach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
modele graniastosłupów
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina podział graniastosłupów na proste i pochyłe.
Uczniowie za pomocą burzy mózgów wskazują zastosowanie graniastosłupów prostych w rzeczywistości.
Wybrany uczeń dokonuje podziału dostępnych modeli na graniastosłupy proste i pochyłe.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup opisuje własności losowo wybranego graniastosłupa prostego: liczbę krawędzi, ścian, wzajemne położenie krawędzi i ścian.
Przedstawiciele grup przedstawiają swoje własności.
Nauczyciel w oparciu o sekcję „Przeczytaj” formułuje ogólne wnioski dla graniastosłupów prostych i przypomina własności graniastosłupów prawidłowych.
Uczniowie w tych samych grupach zapoznają się z Apletem i wykonują Polecenia z tej sekcji oraz ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrani uczniowie wykonują ćwiczenie 7 i 8 na tablicy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie i nauczyciel przypominają najważniejsze pojęcia i własności, które pojawiły się na lekcji.
Uczniowie dokonują samooceny metodą świateł na podstawie sformułowanych kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1, 2, 5, 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać Aplet do powtórzenia w domu.