Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Skąd czerpać informacje o działaniu i składzie leków? Od jakich parametrów zależą lecznicze i toksyczne właściwości substancji chemicznych?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
5) wyszukuje informacje na temat działania składników popularnych leków (np. węgla aktywowanego, aspiryny, środków neutralizujących nadmiar kwasu w żołądku).
Zakres rozszerzony
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
5) wyszukuje informacje na temat działania składników popularnych leków (np. węgla aktywowanego, aspiryny, środków neutralizujących nadmiar kwasu w żołądku).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje źródła informacji o lekach;
charakteryzuje, jakie informacje powinna zawierać ulotka informacyjna o leku;
wyjaśnia, dlaczego konieczne jest stosowanie leków w sposób zgodny z zalecaniami (dawka, częstotliwość, okres stosowania leku);
odszukuje informacje, o interesującym go leku, w ulotce informacyjnej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza materiału źródlowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film edukacyjny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przed lekcją
Nauczyciel może polecić uczniom, aby przygotowali na lekcję opakowania po lekach i ulotki o lekach.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i pogadanka. Przypomnienie wiadomości o substancjach leczniczych. Nawiązanie do osobistych doświadczeń uczniów, jeżeli chodzi o stosowanie leków w wypadku problemów zdrowotnych.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Jakie informacje powinna zawierać ulotka informacyjna o leku?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny zawarty w medium. Uczniowie podczas projekcji filmu notują w zeszycie pytania do treści filmu, a po zakończeniu jego projekcji na forum zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Nauczyciel również wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie w parach pracują z ulotkami o danych lekach, starając się przygotować odpowiedzi, stwarzając schemat ulotki. Poniżej pytania pomocnicze:
Czego możemy dowiedzieć się z ulotki informacyjnej o leku?
Jakie informacje o leku są zawarte w każdej ulotce?
Praca w parach w oparciu o opakowania/etykiety leków. Polecenie do wykonania w parach:
Wybierz jedno opakowanie leku. Z informacji zawartej wyłącznie na opakowaniu przygotuj informacje o wybranym leku (w formie tabeli). Można uczniom udostępnić online lub rozdać wydruki tabeli do tego ćwiczenia (patrz materiały pomocnicze).
Pytanie podsumowujące: Czy udało się mi uzyskać potrzebne informacje o każdym leku?
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑4 zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się” i odpowiadają na pytanie: Czy już dobrze rozumiem i potrafię korzystać z informacji o lekach?
Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 5‑8 zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a pozostali uczniowie wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Dyskusja: „Dlaczego ważne jest, aby umieć znaleźć i korzystać z informacji o stosowanych lekach”?
Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje (to może być konkretna nazwa leku). W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie mogą zaprezentować swoje efekty na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może uczeń wykorzystać podczas przygotowywania się na lekcję czy też do pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać jako zasób informacji w celu uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje opakowania i ulotki wielu różnych leków (mogą je również przygotować uczniowie). Ulotki leków można tez łatwo znaleźć w internecie np.:
http://www.hasco-lek.pl/assets/Uploads/Ulotka-PARACETAMOL-HASCO-tabletki.pdf
https://pub.rejestrymedyczne.csioz.gov.pl/Pobieranie.ashx?type=932-u
Tabela do uzupełnienia: