Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Temat: „Na szczytach nigdy nie jest ciepło”. Analiza mechanizmów władzy w Cesarzu Ryszarda Kapuścińskiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje sposoby metaforycznego przedstawiania świata w utworach literackich,
poznaje warsztat literacki Ryszarda Kapuścińskiego,
rozpoznaje mechanizmy władzy dyktatorskiej ukazane w reportażu,
dostrzega uniwersalne przesłanie tekstu literackiego.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim.
Formy zajęć
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
analizowanie tekstu kultury;
samokształcenie.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica/ kartka papieru, pisak/ kreda;
kartki z cytatami.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Nauczyciel zadaje pytania:
Jak powiedzieć coś, czego powiedzieć wprost nie można? Kiedy mamy do czynienia z takimi sytuacjami?
Uczniowie dyskutują w parach na temat zasad komunikacji językowej między ludźmi. Po wykonaniu ćwiczenia dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum klasy.
2. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna
1. W tekście Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego uczniowie analizują fragmenty dotyczące sprawowania władzy, poszukują w utworze uniwersalnej wymowy, aktualnych i uniwersalnych diagnoz politycznych. Wymieniają się spostrzeżeniami.
2. Uczniowie gromadzą słownictwo, cytaty i sformułowania, przy pomocy których charakteryzują bohaterów tekstu: Cesarza, Dworzanina, Opozycjonistę. Pracują w trzech grupach.
3. Uczniowie, analizując wybrane fragmenty, ustalają cechy właściwe dla poetyki reportażu Ryszarda Kapuścińskiego.
4. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie z e‑materiałów, nazywają zabiegi językowe i stylistyczne zastosowane w wybranych fragmentach reportażu, określają ich funkcje w tekście. Rozpoznają wyliczenia, mowę pozornie zależną, animizację, metonimię, groteskę.
5. Nauczyciel zadaje pytanie:
Na czym polega paraboliczność „Cesarza” Ryszarda Kapuścińskiego?
Uczniowie w grupach opracowują na podstawie tekstu odpowiedź na to pytanie.
Po wykonaniu ćwiczenia wskazani uczniowie kolejno mówią o:
uproszczonej konstrukcji postaci;
selekcjonowaniu informacji o realiach;
pretekstach do dyskusji, refleksji;
uniwersalizowaniu wymowy epizodów i całego tekstu.
6. Nauczyciel przypomina uczniom, co to znaczy mowa ezopowa i prosi o rozpoznanie jej mechanizmów we wskazanych fragmentach tekstów. W tym celu rozsypuje kartki z cytatami z Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego. Wskazani uczniowie losują jedną, odczytują fragment tekstu literackiego i mówią o rozpoznanym przez siebie mechanizmie mowy ezopowej. Analizują pod tym kontem wylosowany fragment.
Cesarz„To był mały piesek rasy japońskiej. Nazywał się Lulu. Miał prawo spać w łożu cesarskim. W czasie różnych ceremonii uciekał cesarzowi z kolan i siusiał dygnitarzom na buty. Panom dygnitarzom nie wolno było drgnąć ani zrobić żadnego gestu, kiedy poczuli, że mają mokro w bucie. Moją funkcją było chodzić między stojącymi dygnitarzami i ocierać im mocz z butów. Do tego służyła ściereczka z atłasu. To było moim zajęciem przez dziesięć lat”.
Cesarz„Każda służba wiązała się nie tylko z nadzieją na awans bądź darowiznę, często chodziło o coś więcej – utrata łaski znaczyła tyle, co przestać istnieć”.
Cesarz„Dotąd było się człowiekiem pałacu, a więc kimś ważnym, wysuwanym, wymienianym, kształtującym, wpływającym, szanowanym i słuchanym, a wszystko to dawało poczucie istnienia, obecności w świecie, pełni życia, jego wagi i przydatności. I oto pan nasz przywołuje cię w godzinie nominacji i na zawsze odsyła do domu. W jednej sekundzie wszystko znika, przestajesz istnieć”.
Cesarz„Pan nasz, będąc najwyższą i ponad prawem stojącą osobistością w cesarstwie – gdyż sam stanowiąc jedyne źródło prawa nie podlegał jego normom i postanowieniom – był najwyższym we wszystkim, co istniało”.
Cesarz„Lubił samochody, najwyżej cenił sobie rolls‑royce’y z powodu ich poważnej i dostojnej linii, ale dla odmiany korzystał też z mercedesów i lincoln-continentalów”.
Cesarz„Godzina nominacji wprawiała w drżenie cały pałac! Dla jednych było to drżenie radości i głęboko zmysłowej rozkoszy, dla drugich, cóż, drżenie strachu i katastrofy [...] radość i strach jednocześnie wypełniały serca każdego wezwanego do Sali Audiencji, ponieważ nie wiedział on, co go mianowicie czeka”.
Cesarz„Na szczytach nigdy nie jest ciepło. Wieją lodowate wichry, każdy stoi skulony i musi pilnować się, żeby sąsiad nie strącił go w przepaść”.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel zadaje pytanie:
Jakie cechy ma władca w rządach autorytarnych?
Uczniowie opracowują fiszki, na których zapisują uwagi o cesarzu i sposobie sprawowania przez niego władzy. Zapisują uwagi o upodobaniu do luksusu, manipulacji, szukaniu poklasku, strachu, rywalizacji.
2. Uczniowie uczestniczą w zainicjonowanej przez nauczyciela dyskusji na temat:
Dlaczego „Cesarza” Ryszarda Kapuścińskiego uznaje się za uniwersalny traktat o mechanizmach władzy?
Uczniowie opracowują wspólną odpowiedź. Wymieniają się spostrzeżeniami. Uzupełniają wnioski.
3. Uczniowie samodzielnie czytaj fragment wypowiedzi Urszuli Glensk i na jego podstawie formułują argument o poglądach Ryszarda Kapuścińskiego na relacje społeczeństwa i władzy. Pamiętają, żeby w argumencie znalazła się refleksja (uogólnienie) i przykład (konkretne działanie).
Po KapuścińskimReportaż Kapuścińskiego poprzez stylistykę zbliża się do nacechowanych tekstów deklaratywnych, które miażdżąco oceniają stan społeczeństwa lub jedną z jego grup. […] Kapuściński przedstawia bohatera zbiorowego i tworzy wyrazistą opozycję – egoistycznych białych i dyskryminowanych czarnych. Zajmuje jednoznaczne stanowisko i nie stroni od oceny. Diagnoza stanu społeczeństwa opartego na opozycji klas może też przywodzić na myśl propagandowe teksty marksistowskie, jednak nie wskazuję tu tej tradycji, ponieważ oznaczałoby to przypisanie reporterowi ideologizacji, służącej doraźnemu pragmatyzmowi. […] Przeszłość pociąga za sobą konsekwencje różnej natury, rozbicie hierarchii społecznej, kontrasty ekonomiczne, zacofanie, anachroniczną mentalność i korupcję. Te obciążenia doprowadzają do fiaska wizje polityczne różnych przywódców, których na początku swoich afrykańskich podróży pisarz obserwował i opisywał z sympatią. […] Przed powstaniem Cesarza Sellasje został sportretowany w roku 1963 w relacji Afryka przy okrągłym stole jako budzący zaufanie i urzekający człowiek. […]
Parę lat później dziennikarz zmuszony będzie obserwować bankructwo idei i strategii politycznych, a także przemiany przywódców rewolucji w autorytarnych władców”.
Zadanie domowe
Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej.
1. Cesarz był wielokrotnie inscenizowany, m.in. również przez Royal Court Theatre w Londynie (1987). Zastanów się, dlaczego ten tekst jest tak chętnie adaptowany na scenę. Który z fragmentów przeniósłbyś na deski teatru? Uzasadnij swój wybór.
Materiały pomocnicze
Film Pejzaże dzieciństwa w reżyserii Piotra Załuskiego
Urszula Glensk, Po Kapuścińskim, Kraków 2012 r.
Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium bazowego
Uczniowie mogą wykorzystać materiał z audiobooka do przygotowania się do lekcji, aby wziąć w niej czynny udział.