Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: „Noc obojętności, noc apatii, noc chaosu”. Obraz rzeczywistości PRL w Małej apokalipsie Tadeusza Konwickiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
7) rozumie pojęcie groteski, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej artystyczny i wartościujący charakter;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
10) rozumie zjawisko nowomowy; określa jego cechy i funkcje w tekście.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;
6) rozpoznaje w utworach literackich konwencje: baśniową, oniryczną, turpistyczną, nadrealistyczną, postmodernistyczną;
Lektura obowiązkowa
23) Tadeusz Konwicki, Mała apokalipsa;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • bierze udział w dyskusji na temat obrazu rzeczywistości PRL w literaturze i filmie;

  • wyjaśnia, czym jest groteska;

  • omawia, jak życie w komunistycznej Polsce wpłynęło na obywateli;

  • znajduje w Małej apokalipsie elementy groteski, antyutopii i pamfletu politycznego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat obrazu rzeczywistości PRL‑u w literaturze i filmie. Zwraca uczniom uwagę na czas powstania utworów oraz na rozróżnienie obrazów satyrycznych (komedie) od takich, które utrzymane są w tonie groteski (kategorii, w której komizm może łączyć się tragizmem) lub w realistyczny sposób przedstawiają degradującą człowieka rzeczywistość Polski Ludowej. Uczniowie w domu przygotowują przykłady takich utworów.

Faza wprowadzająca:

  1. Odnosząc się podanych przez uczniów przykładów, nauczyciel może omówić krótko groteskę jako kategorie estetyczną.

  2. Nauczyciel zachęca uczniów do stworzenia charakterystyki tamtych czasów – może zaproponować zapisanie na tablicy przymiotników i metafor określających rzeczywistość PRL‑u.

  3. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Noc obojętności, noc apatii, noc chaosu”. Obraz rzeczywistości PRL w „Małej apokalipsie” Tadeusza Konwickiego”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się treścią sekcji „Przeczytaj” . Następnie przechodzą do sekcji „Audiobook” i po zapoznaniu się z materiałem przystępują do wykonania polecenia 1 (Wyjaśnij, w jaki sposób życie w komunistycznym państwie wpływa na obywateli. Omów ich postawy wobec reżimowej rzeczywistości.) – może to przybrać formę dyskusji. Polecenie 2 uczniowie wykonują indywidualne. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, a nauczyciel komentuje.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenie 1. Ćwiczenie 2 może być wykonane wspólnie, w formie dyskusji. Ćwiczenie 3 uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel prosi trzy osoby o podanie odpowiedzi (każda z osób podaje swoje odpowiedzi dotyczące trzech fragmentów powieści). Nauczyciel prosi pozostałych uczniów o uzupełnienie i komentarz. Ćwiczenia 4, 5, 6, 7 i 9 również wykonywane są indywidualnie. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Przy ćwiczeniu 4, nauczyciel może poprosić wybraną osobę o podanie definicji pamfletu i ewentualnie uzupełnić jej odpowiedź. Ćwiczenie 8 może przybrać formę debaty oksfordzkiej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o opisanie powieści Tadeusza Konwickiego jako groteski, antyutopii i pamfletu politycznego

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie obrazu rzeczywistości PRL‑u w powieści i określenie wpływu opisanej rzeczywistości na zachowanie oraz moralność bohaterów.

  3. Na zakończenie, nauczyciel może poprosić uczniów o interpretację cytatu:
    Nie ma przykładu, nie ma natchnienia. [...] Beznadziejna epoka w dziejach.

Praca domowa:

  1. Wędrówka bohatera Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego trwa jeden dzień i pozwala na zaprezentowanie obrazu rzeczywistości PRL. Stwórz tekst, w którym zawrzesz wrażenia i refleksje dotyczące wędrówki po współczesnej, najbliższej ci okolicy. Zastanów się, na ile świat, w którym żyjemy, różni się od tego, który opisywał Konwicki. Twoja praca powinna liczyć 400 słów.

Materiały pomocnicze:

  • Katarzyna Bielas, Jacek Szczerba, Tadeusz Konwicki. Pamiętam, że było gorąco, Kraków 2001.

  • Życie codzienne w PRL, pod red. Małgorzaty Chomy‑Jusińskiej, Marcina Kruszyńskiego, Tomasza Osińskiego, Lublin–Warszawa 2019.

  • Jerzy Eisler, Co nam zostało z tamtych lat. Dziedzictwo PRL, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.