Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Prawo karne cz. 2.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

20) stosuje w analizie przypadku podstawowe instytucje prawa karnego w Rzeczypospolitej Polskiej (odpowiedzialność za wykroczenie i karna, wykroczenie a przestępstwo, występek a zbrodnia; wina i kara; zasada domniemania niewinności; prawo do obrony; wyłączenie odpowiedzialności karnej);

21) przedstawia kary i środki karne unormowane w Kodeksie wykroczeń i Kodeksie karnym w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje system działania prawa karnego;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących prawa karnego;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • mapa mentalna;

  • wędrujące plakaty;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału „Prawo karne cz. 2”.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie uczestników postępowania karnego oraz ich zadania i powinności.

3. Wybrana osoba z klasy zapisuje na tablicy podawane przykłady.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Zespoły otrzymują arkusze flipcharta i markery. Każda grupa opracowuje przydzielone zadanie, tworząc mapę mentalną. Na podstawie e‑materiału i dostępnych źródeł informacji opracowują:

  • grupa 1 – postępowanie przygotowawcze;

  • grupa 2 – postępowanie sądowe;

  • grupa 3 – postępowanie odwoławcze.

Gdy grupy pracują, nauczyciel zawiesza w widocznym miejscu arkusz z przygotowanym schematem mapy mentalnej „Stadia procesu karnego”.

2. Po wyznaczonym czasie grupy przekazują swoje plakaty kolegom i koleżankom po lewej stronie (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Każda grupa ma obowiązek zapoznać się z treścią opracowaną przez grupę poprzednią i nanieść swoje opinie, spostrzeżenia i uwagi – zapisuje je innym kolorem niż grupa wcześniejsza. Plakaty krążą po klasie, aż wrócą do autorów.

3. Poszczególne grupy zawieszają plakaty na przygotowanym miejscu. Wyznaczone osoby prezentują wypracowane przez grupy materiały. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ich wypowiedzi, udziela też informacji zwrotnej.

4. Nauczyciel omawia przebieg i charakterystykę postępowania wykonawczego.

5. Nauczyciel poleca, aby uczniowie dobrali się w pary i zapoznali się z treścią animacji, a następnie wykonali polecenie i ćwiczenie, które się pod nią znajduje.

6. Po określonym czasie chętne lub wyznaczone osoby przedstawiają propozycję swoich odpowiedzi. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem słuchają i w razie konieczności weryfikują poprawność.

7. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach wymieniają się poglądami i dzielą tym, czego się nauczyli na lekcji.

2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali w zeszycie kilka wniosków, jakie im się nasuwają po zajęciach.

3. Uczniowie dokonują samooceny i oceny pracy grupy, w której się angażowali.

Praca domowa:

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Napisz kilka pytań dotyczących tematu, które mogłyby się znaleźć na kartkówce lub sprawdzianie z lekcji.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, isap.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego, isap.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedium można wykorzystać do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej dotyczącej prawa karnego i zaprezentować w czasie lekcji.