Autor: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Demokratyczne wybory

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja. Uczeń:

13) charakteryzuje główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych;

VII. Rywalizacja o władzę. Uczeń:

8) przedstawia funkcje wyborów w państwach demokratycznych i niedemokratycznych; analizuje na przykładach przejawy naruszania uczciwości procedur wyborczych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • uzasadnia swoje zdanie na temat znaczenia wyborów dla demokratycznego państwa;

  • konstruuje programy wyborcze;

  • definiuje przymiotniki wyborcze;

  • planuje kampanię wyborczą.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • drama.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” oraz filmem, aby aktywnie uczestniczyć w symulacji wyborów.

Faza wstępna

1. Przygotowanie do przeprowadzenia symulacji wyborów: 4–5 uczniów tworzy komisję wyborczą. Pozostali dzielą się na nierówne grupy, które będą stanowiły komitety wyborcze.

Faza realizacyjna

1. Komisja wyborcza przygotowuje zasady, na jakich zostaną przeprowadzone wybory i zasady prowadzenia kampanii wyborczej. Uczniowie wykorzystują przymiotniki wyborcze i wybierają model większościowy lub proporcjonalny.

2. Równocześnie pozostali przygotowują programy wyborcze swoich komitetów. W zestawie powinna znaleźć się grupa koalicyjna, opozycyjna i komitety małe, reprezentujące mniejszości.

3. Komisja wyborcza ogłasza termin i zasady wyborów oraz zasady kampanii wyborczej.

4. Komitety wyborcze przedstawiają swoje programy. Nauczyciel prosi o pytanie z sali i inicjuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Komisja wyborcza przeprowadza wybory i liczy głosy.

2. Następuje przekazanie władzy lub gratulacje zwycięskiemu komitetowi.

3. Chętna/wybrana osoba ocenia sposób przekazania władzy i nauczyciel pyta uczniów, dlaczego sposób pokojowy jest istotny dla demokracji.

4. Chętni uczniowie podsumowują dyskusję.

Praca domowa:

Przygotowanie plakatów zachęcających do udziału w wyborach z odwołaniem się do funkcji wyborów.

Materiały pomocnicze:

Waldemar Wojtasik, Wybrane funkcje wyborów parlamentarnych w Polsce, yadda.icm.edu.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film może zostać wykorzystany jako inspiracja do stworzenia przez uczniów plakatów ukazujących rozwój demokracji.