Dla nauczyciela
Autor: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Demokratyczne wybory
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja. Uczeń:
13) charakteryzuje główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych;
VII. Rywalizacja o władzę. Uczeń:
8) przedstawia funkcje wyborów w państwach demokratycznych i niedemokratycznych; analizuje na przykładach przejawy naruszania uczciwości procedur wyborczych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
uzasadnia swoje zdanie na temat znaczenia wyborów dla demokratycznego państwa;
konstruuje programy wyborcze;
definiuje przymiotniki wyborcze;
planuje kampanię wyborczą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
drama.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” oraz filmem, aby aktywnie uczestniczyć w symulacji wyborów.
Faza wstępna
1. Przygotowanie do przeprowadzenia symulacji wyborów: 4–5 uczniów tworzy komisję wyborczą. Pozostali dzielą się na nierówne grupy, które będą stanowiły komitety wyborcze.
Faza realizacyjna
1. Komisja wyborcza przygotowuje zasady, na jakich zostaną przeprowadzone wybory i zasady prowadzenia kampanii wyborczej. Uczniowie wykorzystują przymiotniki wyborcze i wybierają model większościowy lub proporcjonalny.
2. Równocześnie pozostali przygotowują programy wyborcze swoich komitetów. W zestawie powinna znaleźć się grupa koalicyjna, opozycyjna i komitety małe, reprezentujące mniejszości.
3. Komisja wyborcza ogłasza termin i zasady wyborów oraz zasady kampanii wyborczej.
4. Komitety wyborcze przedstawiają swoje programy. Nauczyciel prosi o pytanie z sali i inicjuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Komisja wyborcza przeprowadza wybory i liczy głosy.
2. Następuje przekazanie władzy lub gratulacje zwycięskiemu komitetowi.
3. Chętna/wybrana osoba ocenia sposób przekazania władzy i nauczyciel pyta uczniów, dlaczego sposób pokojowy jest istotny dla demokracji.
4. Chętni uczniowie podsumowują dyskusję.
Praca domowa:
Przygotowanie plakatów zachęcających do udziału w wyborach z odwołaniem się do funkcji wyborów.
Materiały pomocnicze:
Waldemar Wojtasik, Wybrane funkcje wyborów parlamentarnych w Polsce, yadda.icm.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany jako inspiracja do stworzenia przez uczniów plakatów ukazujących rozwój demokracji.