Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zróżnicowanie społeczne inteligencji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
3) wyjaśnia kwestię dyferencjacji społecznej inteligencji; rozważa zasadność stosowania tej kategorii do analizy współczesnej struktury społecznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie inteligencji;
przedstawia zmiany społeczne w Polsce w okresie PRL i III RP odnoszące się do inteligencji;
analizuje sytuację inteligencji współcześnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
debata za i przeciw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A4, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Praca w grupach. Każdy zespół metodą burzy mózgów wypisuje na kartce różne znaczenia terminu „inteligencja”. Następnie układa definicję tego pojęcia. W kolejnym kroku uczniowie zmieniają grupy i w nowych zespołach skupiają się na znaczeniu tego terminu w ujęciu społecznym (definiuję inteligencję jako warstwę społeczną). Na koniec grupy przedstawiają opracowane definicje na forum i wybierają najlepszą.
Faza realizacyjna:
1. Dyskusja na temat społeczeństwa polskiego w okresie PRL i III RP. Uczniowie powinni zwrócić szczególną uwagę na strukturę społeczeństwa oraz przyczyny zmian. Mogą wykorzystać schematy znajdujące się w e‑materiale. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
2. Praca z animacją. Po zapoznaniu się z materiałem wykonanie ćwiczeń 6 i 8 z sekcji Sprawdź się.
3. Debata za i przeciw – praca w dwóch grupach. Jedna z grup szuka argumentów za tym, że inteligencja jest warstwą istniejącą nadal i funkcjonującą w społeczeństwie, druga – że inteligencja jako warstwa społeczna wymarła.
4. Następuje debata za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie mówią jednym zdaniem, co było dla nich najważniejsze w czasie tych zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
J. Baczyński, Kształtowanie się współczesnej inteligencji polskiej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, XLIX, zeszyt 4, 1987.
H. Domański, Czy są w Polsce klasy społeczne?, Warszawa 2015.
H. Domański, O ruchliwości społecznej w Polsce, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie, po wcześniejszym zapoznaniu się z animacją, mogą przygotować schemat odzwierciedlający zmiany dotyczące inteligencji.