Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RB2XXwxEKTdcp1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Podstawowym czynnikiem świadczącym o przynależności do inteligencji jest… Możliwe odpowiedzi: 1. wysoki poziom wykształcenia., 2. praca w sektorze prywatnym., 3. status rodzinny., 4. zatrudnienie w sektorze usług.
Rf2CdnsLmfgiV1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakie przykładowe zawody wykonują współcześni przedstawiciele inteligencji. Możliwe odpowiedzi: 1. prawnik, 2. lekarz, 3. grabarz, 4. ochroniarz, 5. mechanik
RdpN7W5BW7qsR2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Inteligencja jest warstwą, która wykształciła się w I połowie XVIII w.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inteligencja jest warstwą charakterystyczną dla Europy Wschodniej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Specyficzną cechą inteligencji jest wykonywanie przez nią pracy fizycznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po 1989 roku nastąpiła duża dyferencjacja inteligencji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1b4Pst5h7TMq2
Ćwiczenie 4
Dopasuj definicje do pojęć. inteligencja Możliwe odpowiedzi: 1. warstwa społeczna charakterystyczna dla Europy Środkowej i Wschodniej, którą cechuje wykonywanie zawodów wymagających pracy umysłowej i wysoki poziom wykształcenia, 2. wynik podziału społeczeństwa dokonany ze względu na np. poziom kultury, styl życia, wykształcenie, 3. najbardziej zróżnicowana wewnętrznie klasa, wywodząca się z inteligencji, obejmująca zarówno właścicieli MŚP, jak i profesjonalistów, pracowników umysłowych czy wykwalifikowanych robotników, 4. brak definicji klasa średnia Możliwe odpowiedzi: 1. warstwa społeczna charakterystyczna dla Europy Środkowej i Wschodniej, którą cechuje wykonywanie zawodów wymagających pracy umysłowej i wysoki poziom wykształcenia, 2. wynik podziału społeczeństwa dokonany ze względu na np. poziom kultury, styl życia, wykształcenie, 3. najbardziej zróżnicowana wewnętrznie klasa, wywodząca się z inteligencji, obejmująca zarówno właścicieli MŚP, jak i profesjonalistów, pracowników umysłowych czy wykwalifikowanych robotników, 4. brak definicji warstwa społeczna Możliwe odpowiedzi: 1. warstwa społeczna charakterystyczna dla Europy Środkowej i Wschodniej, którą cechuje wykonywanie zawodów wymagających pracy umysłowej i wysoki poziom wykształcenia, 2. wynik podziału społeczeństwa dokonany ze względu na np. poziom kultury, styl życia, wykształcenie, 3. najbardziej zróżnicowana wewnętrznie klasa, wywodząca się z inteligencji, obejmująca zarówno właścicieli MŚP, jak i profesjonalistów, pracowników umysłowych czy wykwalifikowanych robotników, 4. brak definicji dyferencjacja społeczna Możliwe odpowiedzi: 1. warstwa społeczna charakterystyczna dla Europy Środkowej i Wschodniej, którą cechuje wykonywanie zawodów wymagających pracy umysłowej i wysoki poziom wykształcenia, 2. wynik podziału społeczeństwa dokonany ze względu na np. poziom kultury, styl życia, wykształcenie, 3. najbardziej zróżnicowana wewnętrznie klasa, wywodząca się z inteligencji, obejmująca zarówno właścicieli MŚP, jak i profesjonalistów, pracowników umysłowych czy wykwalifikowanych robotników, 4. brak definicji
31
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.
RnfnX232mW1xz
Źródło: domena publiczna.
RjIErXzNrEThN
Podaj, jaką cechę inteligenta w okresie PRL przedstawiono na ilustracji. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Jerzy Klechta Śmierć inteligencji

W III RP panuje kult krzepy. Z inteligencika wyśmiewają się nawet uczniowie szkoły podstawowej. Anachronizmem są tzw. dobre maniery, coś takiego jak honor przestało nawet funkcjonować w języku polskim. Wyszydzany inteligent stoi wystraszony na boku, a najczęściej leży (w grobie). Co prawda bez tych inteligencików nie byłoby lotów kosmicznych, laptopów i innych doskonałości, ale przecież dzisiaj górą jesteśmy my.

My chamy, panie hrabio! To nas pożegnają salwy honorowe. A jajogłowi niech spadają.

Wzorem do naśladowania przestał być inteligent. Stał się nim człowiek bogaty i dobrze ustawiony. Na którego polityczna góra patrzy łaskawym okiem. Rozkwita więc egoizm i swoista zgoda na to, by kierować się w życiu własnymi interesami.

Upadek polskiej inteligencji wyraża się także w milczącej aprobacie dla postaw konformistycznych. Przestała funkcjonować wartość honoru. Honor? A co to takiego? To przeżytek, dobry, ale dla słabeuszy. Wprawdzie formalnie znacznie zwiększyła się w Polsce liczba osób wykształconych, o czym była już mowa, ale nie znaczy, że zarazem zwiększyła się liczba osób mądrych.

2 Źródło: Jerzy Klechta, Śmierć inteligencji, 21.10.2017 r., dostępny w internecie: jerzyklechta.blogspot.com [dostęp 21.08.2020 r.].
RUlSLikLWIKR6
Podaj, jaka cecha według autora tekstu wyróżnia inteligenta. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Agnieszka Zielińska Encyklopedia zarządzania: Nowoczesny system zawodowy

System ten opiera się na pojęciach takich, jak: otwarte współzawodnictwo czy też poleganie na sobie. Bez osób, które nie mają instynktu ciągłego pomnażania dóbr, kapitalizm nie może istnieć. Reguły, które obowiązują uczestników tej gry to: równe szanse dla każdego niezależnie od płci czy też rasy, sukces jako rezultat wysiłku jednostek oraz zdolności w myśl „fair play”- niedozwolone jest wszelkiego typu oszustwo, korzystanie ze znajomości, posługiwanie się siłą, przemoc i intrygi, nierówne nagrody dla pozycji o niejednakowym znaczeniu, a sukcesy są uzasadnioną nagrodą, przy czym wszelkie niepowodzenia należy rozpatrywać jako zasłużoną konsekwencję, wymierzoną przez organizację za brak odwagi, lenistwo, brak ambicji oraz niekompetencję. Podsumowując, niepowodzenia oraz sukcesy są zależne od nas samych i to my mamy wpływ na to, jak potoczy się nasza kariera zawodowa. Każdy z nas powinien nie użalać się nad swoją osobą, dawać z siebie wszystko oraz nie narzekać.

3 Źródło: Agnieszka Zielińska, Encyklopedia zarządzania: Nowoczesny system zawodowy, dostępny w internecie: mfiles.pl [dostęp 21.08.2020 r.].
RwCAzvFUiwnTE
Wyjaśnij, czym różni się nowoczesny system zawodowy od istniejącego w PRL. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Ewa Wilk Koniec inteligentów?

Prof. Henryk Domański, klasyk w badaniu polskiej struktury społecznej, od lat jest rzecznikiem poglądu o nieuchronnym rozmyciu się inteligencji w nowocześnie rozwarstwionej klasie średniej (udział tzw. profesów, czyli specjalistów, ekspertów, kierowników wyższego szczebla, szacuje na 10–12% społeczeństwa). Twierdzi jednakowoż, że istnieje pewna cecha odróżniająca inteligentów: zawsze byli gorliwymi recenzentami klasy rządzącej, wykazywali największą czujność obywatelską. Ich uprzywilejowana pozycja społeczna, niekoniecznie materialna, ale wynikająca z wiedzy i prestiżu, owszem, prowadziła do poczucia pewnej wyższości, ale też zobowiązywała do aktywności społecznej, życia zaangażowanego. Tzw. etos inteligencki – styl życia, praktyki kulturowe, system wartości – tyleż wynosił ich ponad przeciętność, ile stawał się atrakcyjnym wzorcem i przedmiotem aspiracji dla, nazwijmy je, mas inteligenckich: inżynierów, ekonomistów, kierowników wyższego szczebla, urzędników bankowych, lekarzy, nauczycieli itd. Na etos – niezależnie od zapatrywań światopoglądowych i ideowych – zwykle składały się chęć dzielenia tym, co się ma, działalność pro bono, szerokość horyzontów, przywiązanie do takich wartości, jak egalitaryzm, pluralizm, solidarność społeczna. Więc w czasach, gdy słowo tradycja robi taką karierę, gdy władza usiłuje wydobyć z narodowej rekwizytorni figury niezłomnych i opowiadać znów sarmacką historię klęsk jako moralnych zwycięstw, może, wręcz należy sięgnąć po inny narodowy posag: emancypacji, pracy i służby społecznej.

1 Źródło: Ewa Wilk, Koniec inteligentów?, 9.05.2017 r., dostępny w internecie: polityka.pl [dostęp 21.08.2020 r.].
RoEQGb4jQJX8j
Wyjaśnij, czy według autora tekstu pojęcia inteligencji i inteligenta są równoznaczne. (Uzupełnij).