Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Powroty Hioba – biblijna księga z perspektywy człowieka współczesnego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
ustala, w jaki sposób współczesne utwory poetyckie wykorzystują motyw cierpienia Hioba,
określa funkcje środków wyrazu artystycznego zastosowanych w wierszu Anny Kamieńskiej Pytania do Hioba,
wyjaśnia, na czym polega uniwersalny charakter Księgi Hioba,
formułuje własne wnioski z lektury biblijnej księgi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
odwrócona klasa;
rozmowa kierowana;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli sobie historię biblijnego Hioba oraz zapoznali się z blokiem tekstowym lekcji Powroty Hioba – biblijna księga z perspektywy człowieka współczesnego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca, by uczniowie, stosując metodę burzy mózgów, ustalili odpowiedź na pytanie: kim był Hiob? Ustalenia uczniów są notowane na tablicy i w zeszytach w formie mapy skojarzeń.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: prowadzący wyjaśnia uczniom, że postać biblijnego Hioba często pojawia się we współczesnych tekstach kultury, ponieważ jego historia zmusza do poszukiwania odpowiedzi na pytania o sens cierpienia, wolną wolę człowieka, niezawinioną winę.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla galerię interaktywną i prosi uczniów, by zapoznali się z przytoczonymi w niej utworami poetyckimi. Następnie uczniowie, pracując w parach, wybierają jeden z wierszy i wykonują polecenie 1 z tej sekcji. Po upływie ustalonego czasu pracy, kilka osób przedstawia swoje propozycje odpowiedzi.
Nauczyciel lub chętna osoba odczytuje wiersz Anny Kamieńskiej Pytania do Hioba. Uczniowie dzielą się swoimi pierwszymi refleksjami na jego temat. Później uczestnicy zajęć wspólnie wykonują ćwiczenia interpretacyjne związane z wierszem, a nauczyciel udziela im wsparcia, jeśli jest konieczne.
Uczniowie wysłuchują nagrania z sekcji „Audiobook”. Indywidualnie wykonują polecenia 1 i 2.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące lekcję: Czy historia Hioba pozwala zrozumieć sens cierpienia? Uczniowie odpowiadają, odnosząc się do refleksji wynikających z tekstów przeczytanych podczas zajęć.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Kołakowski stwierdza, że przesłanie Księgi Hioba można podsumować w zdaniu Nie mędrkuj, bo nic nie wiesz. Sformułuj własne wnioski z lektury biblijnej księgi i zapisz je w punktach.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010.
Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1990.
René Girard, Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi, przeł. M. Goszczyńska, Warszawa 1992.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.