Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Odcinkowy pomiar prędkości |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | metoda doświadczalna |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | dla każdej grupy – kilkumetrowa miarka, stoper (choć to uczniowie mogą mieć w komórkach) |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie, w ramach pracy domowej, oglądają film‑samouczek. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania. Pyta też uczniów o to, na czym polega różnica pomiędzy prędkością chwilową, średnią i szybkością, oraz która z tych wielkości znajduje się na znakach drogowych. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie dzielą się na grupy i wykonują odcinkowy pomiar prędkości. Jeżeli jest taka możliwość, można ten pomiar wykonać poza klasą – na przykład na boisku - i wtedy zamiast kilkumetrowego dystansu wykorzystać kilkudziesięciometrowy. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie przedstawiają swoje wyniki na forum klasy i omawiają je. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 3, 4 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film‑samouczek uczniowie mogą także oglądać na początku lekcji. |