Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Odcinkowy pomiar prędkości

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji;
15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów.
II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne:

Uczeń

  1. tłumaczy, w jaki sposób można zmierzyć prędkość jadącego samochodu,

  2. wykorzystuje metodę odcinkowego pomiaru prędkości,

  3. analizuje i interpretuje doświadczenia, w których mierzy się prędkość.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

metoda doświadczalna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

dla każdej grupy – kilkumetrowa miarka, stoper (choć to uczniowie mogą mieć w komórkach)

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie, w ramach pracy domowej, oglądają film‑samouczek. Nauczyciel na początku lekcji wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania. Pyta też uczniów o to, na czym polega różnica pomiędzy prędkością chwilową, średnią i szybkością, oraz która z tych wielkości znajduje się na znakach drogowych.

Faza realizacyjna:

Uczniowie dzielą się na grupy i wykonują odcinkowy pomiar prędkości. Jeżeli jest taka możliwość, można ten pomiar wykonać poza klasą – na przykład na boisku - i wtedy zamiast kilkumetrowego dystansu wykorzystać kilkudziesięciometrowy.
Warto wykonać pomiar dla kilku różnych rodzajów ruchu – spokojnego marszu, biegu i tak dalej. Można też dodatkowo zmierzyć prędkość za pomocą aplikacji służącej do rejestrowania trasy biegu i porównać. Uczniowie wyznaczają prędkość oraz dyskutują nad tym, jakie były źródła niepewności pomiarowej i jaki mogły mieć wpływ na wynik.

Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania.

Faza podsumowująca:

Uczniowie przedstawiają swoje wyniki na forum klasy i omawiają je.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań 3, 4 i 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film‑samouczek uczniowie mogą także oglądać na początku lekcji.