SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Dlaczego trzeba walczyć z dyskryminacją rasową, ksenofobią i innymi formami nietolerancji na świecie?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa IV i V

Podstawa programowa

XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.

Uczeń:

8) uzasadnia potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i innym formom nietolerancji na świecie oraz przedstawia przykłady wpływu wykluczania grup ludności na życie społeczne i gospodarcze państw.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie dyskryminacji,

  • omawia działania w skali ponadnarodowej mające na celu ograniczenie dyskryminacji rasowej,

  • charakteryzuje treść deklaracji międzynarodowych,

  • interpretuje istotę działania Amnesty International.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Komisja Europejska, Wokół dyskryminacji. Materiały edukacyjne, oprac. A. Domagała, A. Krawczak‑Chmielecka, A. Mikulska‑Jolles, Komisja Europejska. Przedstawicielstwo Regionalne, Wrocław 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Po wysłuchaniu materiału uczniowie w parach wykonują polecenia. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści audiobooka, w razie potrzeby tłumaczy uczniom przedstawione pojęcia.

  • Na forum klasy uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel moderuje dyskusję. W przypadku, gdy uczniowie mają problem z wykonaniem poleceń, nauczyciel aktywnie włącza się w dyskusję. Uczniowie wykonują notatki w zeszytach.

  • Uczniowie zapoznają się z dokumentami przydzielonymi przez nauczyciela (treść jednej deklaracji). W zeszytach notują najważniejsze kwestie związane z danym aktem prawnym.

  • Uczniowie na forum klasy przedstawiają swoje spostrzeżenia (w kolejności chronologicznej), nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy uczniów, pozostali uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

  • Uczniowie zapoznają się z działalnością Amnesty International (w tym celu wykorzystują stronę internetową organizacji, ewentualnie nauczyciel przygotowuje materiał – wybrane filmy, publikacje). Uczniowie poszukują informacji na temat tego, czym jest ta organizacja, od kiedy i w jakiej formie działa, jakie ma cele, co udało się do tej pory osiągnąć, jakie są plany organizacji. Uczniowie przedstawiają informacje na forum klasy i wykonują notatki w zeszycie.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i wkład pracy.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Wykonanie pracy długoterminowej – plakat informacyjny/edukacyjny na temat walki z dyskryminacją rasową.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny i audiobook mogą zostać wykorzystane w trakcie lekcji o problemach, z jakimi zmaga się Unia Europejska (kryzys migracyjny i narastanie wrogości między ludnością lokalną a napływową – zakres rozszerzony: XX. 3, XXI. 3, XXII. 8). Multimedia mogą też posłużyć uczniowi do samodzielnego poszerzenia i utrwalenia wiedzy na temat współczesnych problemów społecznych.