Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Dlaczego trzeba walczyć z dyskryminacją rasową, ksenofobią i innymi formami nietolerancji na świecie?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa IV i V
Podstawa programowa
XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń:
8) uzasadnia potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i innym formom nietolerancji na świecie oraz przedstawia przykłady wpływu wykluczania grup ludności na życie społeczne i gospodarcze państw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie dyskryminacji,
omawia działania w skali ponadnarodowej mające na celu ograniczenie dyskryminacji rasowej,
charakteryzuje treść deklaracji międzynarodowych,
interpretuje istotę działania Amnesty International.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Komisja Europejska, Wokół dyskryminacji. Materiały edukacyjne, oprac. A. Domagała, A. Krawczak‑Chmielecka, A. Mikulska‑Jolles, Komisja Europejska. Przedstawicielstwo Regionalne, Wrocław 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Po wysłuchaniu materiału uczniowie w parach wykonują polecenia. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści audiobooka, w razie potrzeby tłumaczy uczniom przedstawione pojęcia.
Na forum klasy uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel moderuje dyskusję. W przypadku, gdy uczniowie mają problem z wykonaniem poleceń, nauczyciel aktywnie włącza się w dyskusję. Uczniowie wykonują notatki w zeszytach.
Uczniowie zapoznają się z dokumentami przydzielonymi przez nauczyciela (treść jednej deklaracji). W zeszytach notują najważniejsze kwestie związane z danym aktem prawnym.
Uczniowie na forum klasy przedstawiają swoje spostrzeżenia (w kolejności chronologicznej), nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy uczniów, pozostali uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Uczniowie zapoznają się z działalnością Amnesty International (w tym celu wykorzystują stronę internetową organizacji, ewentualnie nauczyciel przygotowuje materiał – wybrane filmy, publikacje). Uczniowie poszukują informacji na temat tego, czym jest ta organizacja, od kiedy i w jakiej formie działa, jakie ma cele, co udało się do tej pory osiągnąć, jakie są plany organizacji. Uczniowie przedstawiają informacje na forum klasy i wykonują notatki w zeszycie.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i wkład pracy.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Wykonanie pracy długoterminowej – plakat informacyjny/edukacyjny na temat walki z dyskryminacją rasową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny i audiobook mogą zostać wykorzystane w trakcie lekcji o problemach, z jakimi zmaga się Unia Europejska (kryzys migracyjny i narastanie wrogości między ludnością lokalną a napływową – zakres rozszerzony: XX. 3, XXI. 3, XXII. 8). Multimedia mogą też posłużyć uczniowi do samodzielnego poszerzenia i utrwalenia wiedzy na temat współczesnych problemów społecznych.