Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika rastrowa – barwy i przygotowanie do druku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Porównasz różnice pomiędzy paletami RGB i CMYK oraz przeanalizujesz, jak wygląda konwertowanie z jednej palety na drugą.
Zastosujesz spad drukarski, zachowując bezpieczny margines dla tworzonego wydruku.
Zmienisz temperaturą barwową obrazu, aby uzyskać konkretny efekt wizualny
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP w wersji nie starszej niż 2.10.32 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o poszukanie w przestrzeni publicznej plakatów, ulotek oraz ogłoszeń i (w miarę możliwości) przyniesienie ich na lekcję (lub zrobienie dobrej jakości zdjęć ukazujących te przykłady).
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Uczniowie w grupach oglądają przyniesione materiały, zwracając uwagę na jakość wydruku, na jego kolory, a także na rozłożenie treści na obszarze kartki.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj” odpowiedniej do programu, z którego korzystają. Na bieżąco sprawdzają działanie omówionych w tekście narzędzi.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie na swoich komputerach odtwarzają omówione tam procesy, a następnie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 1, znajdujące się pod multimedium.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–6, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 7 i 8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Grafika rastrowa – barwy i przygotowanie do druku”).
Uczniowie wykonują projekt wizytówki do druku, uwzględniający użycie gradientu.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj – GIMP”, „Przeczytaj – Photoshop”, „Prezentacja multimedialna” jako materiał do lekcji powtórkowej.