Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ruch obrotowy bryły sztywnej w zadaniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | komputery z dostępem do Internetu dla każdego ucznia, projektor multimedialny |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna od zaprezentowania filmów dostępnych w Internecie związanych z lotami kosmicznymi (polecamy wpisać w wyszukiwarce „Manned Maneuvering Unit” lub „Orbital Maneuvering System” oraz filmy z lądowania na Księżycu etc.). Nauczyciel zwraca uwagę na „dym” wylatujący z elementów statku i pyta uczniów, czy wiedzą do czego to służy. Nauczyciel prowadzi dyskusję, naprowadzając na trop silników manewrowych i tłumacząc ich działanie. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadania 2 i 4 z zestawu ćwiczeń, aby upewnić się, że wszyscy zrozumieli koncepcję silników manewrowych. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi uczniów o włączenie na swoich komputerach gry z niniejszego e‑materiału. Nauczyciel prosi o robienie notatek w trakcie gry. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prosi kolejno uczniów o podsumowanie (na podstawie notatek zrobionych w trakcie gry) kolejnych etapów gry – kolejno uczniowie opowiadają, czym jest orbita geostacjonarna etc. Nauczyciel uzupełnia ewentualne braki i zadaje pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Pracą domową mogą być zadania niezrealizowane na lekcji, jak 5, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń. Dla chętnych proponuje się sprawdzenie rzeczywistych parametrów dawnych misji kosmicznych, z wypisaniem danych na temat masy i rozmiarów satelitów oraz siły ciągu (zarówno silników głównych, jak i manewrowych). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Można zrealizować lekcję w formie odwróconej klasy, prosząc uczniów o zagranie w grę w domu, a na lekcji rozpoczynając od omówienia wniosków lub trudności z nią związanych. |