Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Mikołaj Kopernik i jego dzieło

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.

2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

5. Rozumienie możliwości wykorzystania technologii geoinformacyjnych w poznawaniu świata i identyfikowaniu złożonych problemów środowiska geograficznego.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

5. Stawianie pytań, formułowanie i weryfikacja hipotez, wyciąganie wniosków oraz proponowanie rozwiązań problemów dotyczących środowiska geograficznego.

6. Kształtowanie umiejętności wieloaspektowego postrzegania przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.

III. Kształtowanie postaw.

1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:

II. Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata: wysokość górowania Słońca, wyznaczanie współrzędnych geograficznych, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca i Księżyca, osiągnięcia badawcze w eksploracji Wszechświata. Uczeń:

4) prezentuje teorię heliocentryczną Mikołaja Kopernika, znaczenie współczesnych metod badań kosmicznych oraz osiągnięcia naukowców, w tym Polaków, w poznawaniu Wszechświata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje fakty z życia Mikołaja Kopernika,

  • wymienia najważniejsze osiągnięcia naukowe Mikołaja Kopernika,

  • omawia założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika,

  • ocenia założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika w świetle dzisiejszej wiedzy o budowie Układu Słonecznego,

  • określa wpływ dokonań Mikołaja Kopernika na rozwój wiedzy o Wszechświecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom, burza mózgów, giełda pomysłów

Formy zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, arkusze papieru A0/A1, pisaki, atlas geograficzny, mapa Polski

Przebieg lekcji

Przed lekcją uczniowie powinni przeczytać tekst e‑materiału oraz zapoznać się z audiobookiem przedstawiającym najważniejsze fakty z życia Mikołaja Kopernika.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez przypomnienie najważniejszych osiągnięć Mikołaja Kopernika. Pogadanka nauczyciela prowadzona w interakcji z uczniami.

Faza realizacyjna

  • Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).

  • Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest stworzenie projektu trasy wycieczki tematycznej „Mikołaj Kopernik i jego dzieło”.

  • Prezentacja grafiki interaktywnej przedstawiającej wybrane miejsca związane z życiem i pracą naukową Mikołaja Kopernika.

  • Praca w grupach. Uczniowie, korzystając z informacji zawartych w tekście e‑materiału, audiobooku i grafice interaktywnej, opracowują trasę wycieczki i określają zakres informacji dotyczących życia i pracy w poszczególnych miejscach trasy. Kilkuminutowa dyskusja (burza mózgów) w poszczególnych grupach, giełda pomysłów, sporządzenie szkicu przebiegu trasy na arkuszach papieru.

  • Przedstawienie proponowanych tras wycieczki przez poszczególne grupy na forum klasy, uzasadnienie jej przebiegu. Po zakończeniu wszystkich wystąpień dyskusja – zadaniem nauczyciela jest czuwanie nad jej przebiegiem i przestrzeganiem zasad, zadawanie pytań pomocniczych itp.

  • Podsumowanie treści prezentowanych w dyskusji i w audiobooku. Wybór najciekawszej trasy wycieczki.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

Praca pisemna na temat: „Znaczenie odkrycia Mikołaja Kopernika dla rozwoju nauki”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zawarte w e‑materiale grafika interaktywna i audiobook mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego Ziemi we Wszechświecie. Będzie przydatna także podczas innych lekcji z tego bloku tematycznego dotyczących np. Układu Słonecznego.