Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Danuta Jyż‑Kuroś
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie czynniki wpływają na stan równowagi w estryfikacji?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
4) wskazuje wpływ różnych czynników na położenie stanu równowagi reakcji estryfikacji lub hydrolizy estru.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
systematyzuje podstawowe informacje dotyczące estrów;
analizuje jakie działania praktyczne pozwalają wyprodukować więcej estru w estryfikacji;
wyjaśnia pojęcie równowagi chemicznej i stała równowagi chemicznej K;
liczy stałą równowagi chemicznej K w różnych typach zadań;
konstruuje wirtualny zestaw do estryfikacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda rozwiązywania problemów.
Formy pracy:
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
materiały służące do stworzenia tabeli powtórzeniowej (kartka A4, karteczki samoprzylepne w różnych kolorach).
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z blokiem tekstowym do omawianego tematu.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o wymienienie na kartkach trzech czynników wpływających na stan równowagi w reakcji estryfikacji. Uczniowie mają wybrać te, które według nich pozwolą im uzyskać jak najwięcej estru. Następnie nauczyciel łączy uczniów w zespoły wybierając do grupy te osoby, które dokonały takiego samego wyboru.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje, że będą poszukiwać rozwiązania problemu: jakie są czynniki wpływające na stan równowagi estryfikacji?
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali metodą rozwiązywania problemów i w swojej pracy powinni uwzględnić trzy etapy pracy. W drugim etapie pracy prosi uczniów o wykorzystanie medium bazowego.
Diagnoza problemu: jakie wyróżniamy czynniki mające znaczenie dla przebiegu reakcji chemicznych? Które z nich mają znaczenie w przypadku estryfikacji?
Poszukiwanie rozwiązania problemu: jaki wpływ ma dany czynnik na stan równowagi w estryfikacji? Jaka jest ilość otrzymanego estru w przypadku modyfikacji danego czynnika?
Wybór rozwiązania: jakie czynności powinno się wykonać w celu uzyskania jak największej ilość estru? Jakich modyfikacji należy unikać? Przygotowanie tabeli powtórzeniowej.
Czas pracy nad tabelą: 20 minut. Zasady tworzenia tabeli:
ma zawierać wszystkie czynniki wpływające na stan równowagi estryfikacji;
ma określać, czy dany czynnik lub jego brak ma pozytywne bądź negatywne skutki dla przebiegu procesu;
ma być funkcjonalna w czasie powtarzania informacji dotyczących tego zagadnienia (samoprzylepne karteczki można przyczepiać wielokrotnie i utrwalać materiał układając tabelę ponownie);
powinna być przygotowywana wersja tabeli sprawdzająca (np. w formie zwykłego zapisu).
Po przygotowaniu tabeli przez poszczególne grupy, każda prezentuje wyniki swojej pracy przez maksymalnie trzy minuty. Przedstawia analizę zalet i wad swojego rozwiązania. W czasie pracy grup, nauczyciel monitoruje postęp pracy, pomaga rozwiązać problemy merytoryczne i techniczne, zwraca uwagę na wykonanie obu części zadania tabeli “do sprawdzenia” i tabeli “do uczenia się”. Jeśli któraś grupa zakończy pracę przed innymi – zaleca skorzystanie z zadań do medium bazowego w celu utrwalenia wiadomości i umiejętności. W czasie prezentacji wyników pracy dba o poprawność merytoryczną i podkreśla zalety każdej tabeli.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują zadania dołączone do tematu jako formę utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium może być wykorzystane:
zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;
dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;
na lekcji z doradcą zawodowym, dotyczącej zawodów związanych z przemysłem, w których wykorzystuje się wiedzę z nauk ścisłych.
Materiały pomocnicze:
Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:
http://www2.chemia.uj.edu.pl/~zcho/dydaktyka/synteza.pdf
http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/6230/dbcho.pdf