Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: język polski

Temat: Iluzja w architekturze i malarstwie barokowym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji:

  • Opiszesz rodzaje malarstwa iluzjonistycznego doby baroku.

  • Wytłumaczysz, czym jest iluzjonizm i jakimi środkami osiągano iluzję rzeczywistości.

  • Wyjaśnisz, na czym polegał efekt kwadratury i czym jest anamorfoza.

  • Omówisz twórczość Andrei del Pozzo.

  • Odniesiesz zagadnienie iluzji w malarstwie do iluzji w literaturze.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • opisuje rodzaje malarstwa iluzjonistycznego w baroku,

  • wyjaśnia, czym jest iluzjonizm i jakimi środkami go osiągano,

  • tłumaczy, na czym polegała kwadratura i czym jest anamorfizm,

  • omawia twórczość Andrei del Pozzo,

  • porównuje iluzję w malarstwie i w literaturze.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda poglądowa;

  • rozmowa kontrolowana;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • analiza obrazu;

  • analiza tekstu teoretycznego;

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego,

  • samokształcenie.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;

  • albumy z malarstwem.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

1. Uczniowie zapoznają sie z zamieszczonym w e‑materiałach opisem fresku przedstawiającego apoteozę świętego Ignacego w rzymskim kościele. Zapisują wymienione w tekście cechy malarstwa iluzjonistycznego i udzielają odpowiedzi na pytania umieszczone pod tekstem.

Adam Bochnak

Historia sztuki nowożytnej

Najgłośniejszą jest jego dekoracja kościoła św. Ignacego w Rzymie, z lat 1685–1689. Postawił sobie Pozzo za zadanie złudzenie oka patrzącego, toteż całe sklepienie nawy pokrył jedną kompozycją olbrzymich rozmiarów, zwracając baczną uwagę na to, by malowana architektura wyrastała konsekwentnie z murowanej i wiązała się z nią możliwie najściślej jako jej ciąg dalszy. Cel ten osiągnął w zupełności, trudno bowiem w pierwszej chwili uchwycić granice między architekturą rzeczywistą a iluzoryczną. Przestrzeń otwiera się ku górze szeregami malowanych w mistrzowskich skrótach kolumn, nad jedną kondygnacją piętrzy się druga, aż całość rozpływa się w obłokach i świetle, a nad głową oszołomionego widza unosi się niebiańska gloria – apoteoza św. Ignacego. Pozzo nader umiejętnie przeprowadził stopniowanie ważkości materii od rzeczywistej architektury poprzez architekturę malowaną i obłoki aż do niematerialnego prawie świata, którego promienie tworzą tło apoteozy patrona. Pozzo odmaterializował – rzec można – architekturę, zacierając granicę między nią a malarstwem.

Adam Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, Warszawa 1985, s. 74.

Wyjaśnij,

  • jakie zadanie miał spełniać namalowany na sklepieniu fresk,

  • jakie granice zaciera malarstwo iluzjonistyczne i w jaki sposób to jest realizowane przez artystów,

  • czemu służą skróty perspektywiczne.

Uczniowie ustalają, że fresk charakteryzuje budowanie złudzenia optycznego, naturalistyczny rozmiar malowidła, zatarcie granicy między architekturą rzeczywistą i iluzoryczną, stosowanie skrótów perspektywicznych, spiętrzenie kondygnacji, stosowanie światłocienia.

2. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami. Prosi, żeby przypomnieli sobie takie sytuacje życiowe, w których coś im się jedynie wydawało, a tak naprawdę taka sytuacja po prostu nie miała miejsca. Poleca uczniom, by odpowiedzieli o tym, co wówczas czuli i myśleli.

3. Uczniowie opowiadają o złudzeniach, które były tak sugestywne, że można je było uznać za prawdziwe.

4. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel na podstawie e‑materiałów pokazuje uczniom obraz Everta Colliera z 1696 roku. Zadaje pytania:

  • Jaki rodzaj malarstwa prezentuje ten obraz?

  • Co o tym świadczy?

Następnie zadaje pytania pomocnicze:

  • Jakie przedmioty prezentuje zostały ukazane na obrazie?

  • W jaki sposób zostały namalowane przedmioty?

Uczniowie dostrzegają, że obraz artysty cechuje głębia: budowana jest za pomocą niesymetrycznego rozmieszczenia postaci, przesłaniania jednych drugimi, operowania światłem, malunkiem elementów architektonicznych i fragmentów pejzaży w doskonałym ujęciu perspektywistycznym. To wszystko buduje iluzję rzeczywistości.

2. Nauczyciel zapisuje na tablicy cechy malarstwa iluzjonistycznego. Uczniowie na podstawie informacji zawartych w lekcji ilustrują przykładem obrazu wybraną cechę malarstwa iluzjonistycznego.

Cechy malarstwa:

  • odwzorowywanie rzeczywistości (wierność barw i rozmiarów),

  • stosowanie perspektywy,

  • stosowanie skrótów,

  • celowe deformowanie obrazu dla uzyskania wrażenia realności,

  • światłocień i płynne przejścia pomiędzy kolorami.

3. Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym i wykonują dołączone do galerii zdjęć polecenie. Zwracają uwagę na sposób, w jaki zastosowano iluzję we freskach zdobiących sklepienie rzymskiego kościoła św. Ignacego. Zapisują efekty, które osiągnięto dzięki zastosowaniu techniki iluzjonistycznej.

4. Chętni uczniowie jako samokształcenie zapoznają się z fragmentem Roksolanek Szymona Zimorowica. Odpowiadają na pytanie, czego iluzję maluje słowem poeta. Ustalają, że tekst zawiera metaforę jaskini, snu, emocji żalu, smutku, miłości.

5. Uczniowie zapoznają się z tekstem Jana Andrzeja Morsztyna i analizują sposób budowania nastroju, funkcję elementów przeciwstawnych i porównań. Udzielają odpowiedzi na pytanie o nadbudowę formalną w wierszu barokowego poety oraz o zastosowane w wierszu środki artystycznego wyrazu.

Ustalają, że liczne porównania rzeczy, zjawisk czy czynności, przeciwstawne, niemożliwe do wykonania (np. nie da się zamknąć wiatru w worku) budują właściwie niekończącą się perspektywę – czytelnik ma świadomość, że wyliczenie niemożliwych rzeczy w wierszu zostaje po prostu przerwane, nie wyczerpuje tematu. Wobec tej otwartej perspektywy konkludujący człon wiersza jest więc wyolbrzymiony, niemożliwy do wyobrażenia, a wyrażający dosadnie uczucia podmiotu lirycznego.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie na podstawie e‑materiałów charakteryzują malarstwo iluzjonistyczne, uwzględniając wszystkie jego odmiany. Ustalają, że malarstwo iluzjonistyczne daje złudzenie rzeczywistości, istnienia namalowanych w dwóch wymiarach elementów w trzech wymiarach (3D).

2. Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące:

  • Czy dziś stosuje się rozwiązania bazujące na dorobku malarstwa iluzjonistycznego?

Uczniowie udzielają odpowiedzi. Mówią, że złudzenie optyczne możliwe jest do wykorzystania w scenografii teatralnej, wystroju wnętrz prywatnych, hotelowych, restauracyjnych, a także w tzw. sztuce ulicznej, graffiti i muralach. Podają przykłady.

Nauczyciel podsumowuje zajęcia słowami z e‑materiałów:

Nietrudno dziś stworzyć iluzję pięknego krajobrazu czy perspektywę wielkiego miasta we własnym pokoju: wystarczy okleić ściany sypialni fototapetą z wybraną panoramą. Odpowiedni obraz, światło, cień i kolory potrafią nie tylko optycznie powiększyć nawet niewielkie pomieszczenie, mogą też tak oszukać oko, że uwierzymy nawet w otwierającą się na niebiosa kopułę na suficie nad nami. Doskonale wiedzieli o tym barokowi mistrzowie, którzy wykorzystywali efekt iluzji w swoich dziełach architektonicznych, malarskich i rzeźbiarskich. Niektóre barokowe wnętrza do dziś pozostawiają widza w niepewności, który z elementów architektury istnieje naprawdę, a który płynnie przechodzi w rzeźbę bądź iluzjonistyczny fresk…

Zadanie domowe

Nauczyciel formułuje polecenia pracy domowej do wyboru.

1. Napisz kartkę z pamiętnika o tym, co czuje człowiek zwiedziony iluzorycznym obrazem, na przykład w podróży.

2. Stwórz krótki tekst o życiowych nieporozumieniach, zaczynając od słów: Wydawało mi się, że...

Materiały pomocnicze:

Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1991 r.

Antoni Ziemba, Iluzja a realizm: gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580‑1660, Warszawa 2005 r.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą opracować (na wzór umieszczonej w e‑materiałach) galerię fotografii do innego tekstu kultury związanego z iluzjonizmem.