Sprawdź się
Sformułuj i zapisz definicję malarstwa iluzjonistycznego, uwzględniając wszystkie jego odmiany.
Historia sztuki nowożytnej(...) najgłośniejszą jest jego dekoracja kościoła św. Ignacego w Rzymie, z lat 1685–1689. Postawił sobie Pozzo za zadanie złudzenie oka patrzącego, toteż całe sklepienie nawy pokrył jedną kompozycją olbrzymich rozmiarów, zwracając baczną uwagę na to, by malowana architektura wyrastała konsekwentnie z murowanej i wiązała się z nią możliwie najściślej jako jej ciąg dalszy. Cel ten osiągnął w zupełności, trudno bowiem w pierwszej chwili uchwycić granice między architekturą rzeczywistą a iluzoryczną. Przestrzeń otwiera się ku górze szeregami malowanych w mistrzowskich skrótach kolumn, nad jedną kondygnacją piętrzy się druga, aż całość rozpływa się w obłokach i świetle, a nad głową oszołomionego widza unosi się niebiańska gloria – apoteoza św. Ignacego. Pozzo nader umiejętnie przeprowadził stopniowanie ważkości materii od rzeczywistej architektury poprzez architekturę malowaną i obłoki aż do niematerialnego prawie świata, którego promienie tworzą tło apoteozy patrona. Pozzo odmaterializował – rzec można – architekturę, zacierając granicę między nią a malarstwem.
Źródło: Adam Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, t. 2, Warszawa 1985, s. 74.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. W przedstawieniach postaci i przedmiotów stosowano często naturalistyczne barwy i rozmiary., 2. Malarze iluzjonistyczni stosowali skróty perspektywiczne, żeby oszukać oko obserwatora i zbudować złudzenie np. otwartego sklepienia budynku., 3. Namalowane sceny tworzyły złudzenie środowiska, które otaczało widza., 4. Sztuka tego rodzaju często zacierała granice między architekturą, rzeźbą i malarstwem., 5. Termin „malarstwo iluzjonistyczne” nie obejmuje kompozycji martwych natur czy innych przedstawień przedmiotów i dotyczy przede wszystkim fresków., 6. Odmianą malarstwa iluzjonistycznego jest kwadratura – symulacja malarska elementów architektonicznych, które np. „budują” głębię pomieszczenia lub „otwierają” sklepienie.
Który opis nie odnosi się do barokowego malarstwa iluzjonistycznego?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
- W przedstawieniach postaci i przedmiotów stosowano często naturalistyczne barwy i rozmiary.
- Malarze iluzjonistyczni stosowali skróty perspektywiczne, żeby oszukać oko obserwatora i zbudować złudzenie np. otwartego sklepienia budynku.
- Namalowane sceny tworzyły złudzenie środowiska, które otaczało widza.
- Sztuka tego rodzaju często zacierała granice między architekturą, rzeźbą i malarstwem.
- Termin „malarstwo iluzjonistyczne” nie obejmuje kompozycji martwych natur czy innych przedstawień przedmiotów i dotyczy przede wszystkim fresków.
- Odmianą malarstwa iluzjonistycznego jest kwadratura – symulacja malarska elementów architektonicznych, które np. „budują” głębię pomieszczenia lub „otwierają” sklepienie.
Przyjrzyj się obrazowi Everta Colliera. Jaki rodzaj malarstwa prezentuje? Co o tym świadczy?
Zapoznaj się z opisem obrazu Everta Colliera. Jaki rodzaj malarstwa prezentuje? Co o tym świadczy?

Rozważ, czy dziś stosuje się rozwiązania bazujące na dorobku malarstwa iluzjonistycznego.
Przeczytaj utwór Jana Andrzeja Morsztyna. Zaznacz kolorami elementy przeciwstawne w porównaniach, np. wiatr / w wór zamknie.
zielony
Jan Andrzej Morsztyn
Niestatek
1
Prędzej kto wiatr w wór zamknie, prędzej i promieni
Słonecznych drobne kąski wżenie do kieszeni,
Prędzej morze burzliwe groźbą uspokoi,
Prędzej zamknie w garść świat ten, tak wielki, jak stoi,
5
Prędzej pięścią bez swojej obrazy ogniowi
Dobije, prędzej w sieci obłoki połowi,
Prędzej płacząc nad Etną łzami ją zaleje,
Prędzej niemy zaśpiewa, i ten, co szaleje,
Co mądrego przemówi; prędzej stałabędzie
10
Fortuna, i śmierć z śmiechem w jednym domu siędzie,
Prędzej prawdę poeta powie i sen płonny,
Prędzej i aniołowi płacz nie będzie plonny,
Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini,
W więzieniu będzie pokój, ludzie na pustyni,
15
Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,
Niźli będzie stateczna która białogłowa.
RoksolankiOśmnasty: BINEDA
Jest niedostępna jaskinia, gdzie ludzi
Śpiewak czubaty nigdy nie przebudzi,
Gdzie nie dochodzą promienie słoneczne,
Tylko szarawa noc ćmy sieje wieczne;Z lochu cichego potok wyskakuje
Niepomnej wody, która sny cukruje
Szumem miluchnym, noc czarnoskrzydlata
Wszędzie po gmachu tesknociemnym lata.Na łożu gnuśnym sen drzymie leniwy,
Wokoło niego mak roście senliwy;
Na którym ptaków czarnych nieme roje
Budują gniazda i mieszkania swoje.Tu Zaryjad[r]es z piękną się obeznał
Odatą, której krom snu nigdy nie znał.
Tu ja zakusił rozkoszy nietrwałéj,
Bo gdy nadobne boginie mijały,Jedna piękniejsza, czy‑li tak się zdało,
Oto‑li serce za nią pobieżało.
Zniknęła, gdym się za sercem pokwapił,
Mnie żal smutnemi skrzydłami obłapił.Źródło: Szymon Zimorowic, Roksolanki, oprac. L. Ślękowa, Wrocław 1983.
Niestatek1
Prędzej kto wiatr w wór zamknie, prędzej i promieni
Słonecznych drobne kąski wżeniewżenie do kieszeni,
Prędzej morze burzliwe groźbą uspokoi,
Prędzej zamknie w garść świat ten, tak wielki, jak stoi,5
Prędzej pięścią bez swojej obrazybez swojej obrazy ogniowi
Dobije, prędzej w sieci obłoki połowi,
Prędzej płacząc nad Etną łzami ją zaleje,
Prędzej niemy zaśpiewa, i ten, co szaleje,
Co mądrego przemówi; prędzej stała będzie10
FortunaFortuna, i śmierć z śmiechem w jednym domu siędzie,
Prędzej prawdę poeta powie i sen płonnypłonny,
Prędzej i aniołowi płacz nie będzie plonnyplonny,
Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini,
W więzieniu będzie pokój, ludzie na pustyni,15
Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,
Niźli będzie stateczna która białogłowa.Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek, [w:] tegoż, 275 wierszy, Warszawa 1977.