Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty pomiędzy płaszczyznami w sześcianie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X Stereometria
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami.
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje kąty dwuścienne w sześcianie,
zaznacza kąty między płaszczyznami w sześcianie,
wykorzystuje własności trójkątów prostokątnych i funkcje trygonometryczne do obliczenia miar kątów między płaszczyznami w sześcianie,
analizuje kształt przekroju w zależności od kąta nachylenia do podstawy sześcianu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody pracy:
burza mózgów,
rozmowa nauczająca,
dyskusja.
Formy pracy:
praca całą klasą,
praca w parach,
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
materiały zawarte w e‑podręczniku,
przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie płaszczyzn w sześcianie pomiędzy, którymi można określić kąt.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się jak można nazwać te kąty.
Za pomocą burzy mózgów nauczyciel wraz z uczniami przypominają wiadomości dotyczące odcinków i przekrojów w sześcianie i funkcji trygonometrycznych.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia najbardziej charakterystyczne kąty między płaszczyznami w sześcianie posiłkując się przykładami z sekcji Przeczytaj.
Nauczyciel wraz z uczniami dokonuje analizy miar kątów przedstawionych w sześcianie, ustala, które z nich mają stałą wartość (a może wszystkie? ) i dlaczego.
Nauczyciel prezentuje Aplet lub prosi uczniów o otwarcie Apletu na dostępnym dla nich sprzęcie.
Uczniowie wykonują w parach Polecenia z sekcji Aplet.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy dokonują analizy, co jest ich przyczyną.
Wybrani uczniowie wykonują na tablicy zadania otwarte z sekcji Sprawdź się.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 4‑6 z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wraz z uczniami dokonuje analizy kształtu przekroju w zależności od kąta nachylenia do ściany sześcianu w różnych przypadkach.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 i 2 z sekcji Sprawdź się.
Uczniowie dokonują ewaluacji np. metodą Walizki i Kosza
Praca domowa:
Ćwiczenie 3 z sekcji Sprawdź się.
Przeanalizowanie Przykładu 6 w sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Własności sześcianów i prostopadłościanówWłasności sześcianów i prostopadłościanów
Opis prostopadłościanu i sześcianuOpis prostopadłościanu i sześcianu
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału.