Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Proces zmiany postawy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
3) wyjaśnia, czym jest postawa oraz przedstawia uwarunkowania procesu kształtowania i zmiany postaw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zdefiniuje pojęcie postawy;
przedstawi przebieg procesu zmiany postawy;
przeanalizuje wpływ czynników zewnętrznych na zmianę postawy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca;
mapa myśli;
case study.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie w parach definiują pojęcie postawy, następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą z nich.
3. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Proces zmiany postawy”.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji Przeczytaj. Następnie rozmawiają na temat procesu zmiany postawy, tworząc jednocześnie na tablicy mapę myśli. Szczególną uwagę zwracają na czynniki wywołujące zmianę postawy. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Podział na grupy. Uczniowie zapoznają się z case study (materiał w materiałach pomocniczych) i odpowiadają na pytania:
jaką postawę kampania miała zmienić?
jakie były rezultaty kampanii?
jakie czynniki wpłynęły na zmianę postawy?
Efekty pracy przedstawiają na forum klasy. Mogą też dopisać do mapy myśli kolejne czynniki wywołujące zmianę postawy.
3. Uczniowie zapoznają się z eksperymentami przedstawionymi w filmach. Po emisji każdego z nich odpowiadają na pytanie o wyniki eksperymentu. Następnie konfrontują swoje odpowiedzi z wypowiedzią eksperta i dyskutują na temat ewentualnych różnic.
4. Nauczyciel prosi uczestników zajęć o odpowiedź na pytanie sondażowe z sekcji Schemat interaktywny (Badanie 1). Następnie wyświetla wyniki na tablicy interaktywnej. Uczniowie wykonują polecenie 1 w tej sekcji, porównują wyniki badania klasowego z badaniem CBOS i przedstawiają swoje wnioski. Wspólnie zastanawiają się, z czego wynikają różnice. Zastanawiają się też nad postawami reprezentowanymi przez osoby, które uznają za autorytety.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się” i rozmawiają na temat efektu rozpuszczenia. Następnie rozmawiają na temat tego efektu, podając przykłady z życia, w których można było ten efekt zauważyć.
2. Uczniowie wypowiadają się jednym zdaniem na temat tego, co wyniosą z zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Radio wprowadza w świat nastolatka (case study: Organizacja Antynarkotykowa Frank)Kampania antynarkotykowa prowadzona w radiu spowodowała wzrost o 100% kontaktów przy pomocy specjalnej linii SMS‑owej z organizacją Frank udzielającą porad i odpowiadającej na pytania związane z narkotykami. Spoty radiowe wywołały też dyskusje na temat szkodliwości narkotyków wśród nastolatków.
Cel kampanii
Kampania „The Frank Brain Crashers”, zorganizowana przez brytyjską organizację antynarkotykową Frank, została zaprojektowana tak, by uświadomić ryzyko związane z paleniem marihuany. Celem było też zwiększenie u odbiorców asertywności, by nie obawiali się odmawiać przyjmowania narkotyków. Grupą docelową była młodzież w wieku 11‑18 lat. Kampania miała zwiększyć efekty osiągnięte podczas poprzedniej kampanii, która ostrzegała przed zażywaniem marihuany i wymieniała ryzyka z tym związane.Realizacja
Radio jest uznawane za ważną część życia nastolatków, rozgłośnie postrzegane są jako istotny element życia grupy rówieśniczej. Do core targetu kampanii organizacji Frank najlepiej docierają takie stacje jak Galaxy i Xfm, zorientowane na młode audytorium i postrzegane jako stacje niepokorne. Komunikaty w tych stacjach były więc dla grupy docelowej wiarygodne i godne szacunku.
Kampania oparta była na porównaniu skutków ubocznych zażywania marihuany do nieproszonych gości na imprezie. Radio podkreślało i zachęcało do dyskusji na temat konkretnych grup ryzyka. Czas emisji spotów radiowych dobrany był do momentów, kiedy przedstawiciele grupy docelowej byli bardziej narażeni na ryzykowne zachowania – nie tylko wieczorami przed wyjściem na imprezy, ale również późno w nocy, wczesnym rankiem i w weekendy w ciągu dnia. W spotach podane były adres strony internetowej i numer SMS pod który można było wysłać swoje pytanie, więc słuchacze wiedzieli, gdzie znajdą więcej informacji lub uzyskają rzetelne odpowiedzi. (…)Rezultaty
81% rozpoznawalność kampanii
Reklamy radiowe były ściśle zintergrowane z pozostałymi częściami kampanii przyczyniając się do osiągnięcia rozpoznawalności kampanii na poziomie 81 proc.
29% osób spoty radiowe skłoniły do dyskusji na temat narkotyków
Radio było szczególnie skuteczne w wywoływaniu dyskusji na temat szkodliwości narkotyków w grupie rówieśniczej. 29 proc. osób, które zetknęły się z reklamą radiową dyskutowało później na ten temat ze znajomymi.
2‑krotny wzrost liczby kontaktów z organizacją Frank dzięki radiu
Radio okazało się wyjątkowo skuteczne jako medium prowokujące do odzewu. W godzinach, w których emitowane były spoty radiowe o 100 proc. wzrastała liczba pytań wysyłanych na numer SMS‑owy do organizacji Frank.
75% osób kampania przekonała, że marihuana jest groźna
Kampania z sukcesem komunikowała ryzyko związane z zażywaniem marihuany. 75 proc. osób, które się zetknęły z kampanią zgodziło się z twierdzeniem, że palenie marihuany jest groźniejsze niż wcześniej myśleli.
Wojciszke Bogdan, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się z eksperymentami wcześniej i opisać przykład zmiany postawy, z którym się zetknęli.