Badanie 1
R1DFWeSaFNawl
Wskaż, które z wymienionych osób dla ciebie są autorytetami. Odpowiedź: trudno powiedzieć, wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie masz innego wyboru. Porównaj wyniki z innymi uczniami. Możliwe odpowiedzi: 1. Władysław Bartoszewski, 2. Aleksander Kwaśniewski, 3. Jolanta Kwaśniewska, 4. Jan Paweł II, 5. Józef Piłsudski, 6. Donald Tusk, 7. Lech Wałęsa, 8. nauczyciele, 9. lokalni działacze społeczni, 10. osoby niepubliczne, 11. inne osoby, 12. trudno powiedzieć
1
Polecenie 1

Przeanalizuj wykres, na którym przedstawiono wskazania respondentów dotyczące autorytetów. Następnie porównaj wyniki Badania 1 w klasie z wynikami badania CBOS z 2009 r. Zastanówcie się, skąd biorą się różnice w wynikach.

R1C6LCatgcceF
Wykres kolumnowy. Odpowiedzi respondentów mających jakieś autorytety, wzory osobowe w życiu publicznym na pytanie: Kim jest ta osoba?. Lista elementów: 1. zestaw danych:Osoba publiczna: Jan Paweł IIWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 592. zestaw danych:Osoba publiczna: Lech WałęsaWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 53. zestaw danych:Osoba publiczna: Józef PiłsudskiWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 54. zestaw danych:Osoba publiczna: osoby niepubliczneWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 45. zestaw danych:Osoba publiczna: Władysław BartoszewskiWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 36. zestaw danych:Osoba publiczna: Aleksander KwaśniewskiWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 27. zestaw danych:Osoba publiczna: nauczycieleWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 28. zestaw danych:Osoba publiczna: Donald TuskWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 29. zestaw danych:Osoba publiczna: lokalni działacze społeczniWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 210. zestaw danych:Osoba publiczna: Jolanta KwaśniewskaWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 111. zestaw danych:Osoba publiczna: inne osoby*Wskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 1712. zestaw danych:Osoba publiczna: trudno powiedziećWskazania Polaków w kwestii autorytetu (w %): 3
Oprac. na podst.: Wzory i autorytety Polaków, Komunikat z badań, BS/134/2009, CBOS.
Procenty nie sumują się do 100, ponieważ każdy respondent mógł wymienić więcej niż jedną osobę.
* W tej kategorii znalazły się osoby wymieniane przez pojedynczych ankietowanych.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1gMvZYOLPQak
Twoje wnioski: (Uzupełnij).
R1Do9GvnmQhEs
Osoba: (Uzupełnij) uzasadnienie: (Uzupełnij).

Ćwiczenia

R17cybNz5dMTT1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Zjawisko reaktancji… Możliwe odpowiedzi: 1. to opór wobec zabiegów, których celem jest wywołanie zmian., 2. jest rzadko spotykane w grupach młodzieży., 3. to postawa otwartości wobec sugestii innych., 4. to budowanie swojej tożsamości, opierając się na wpływach innych ludzi.
R1bTGvId3ODfW1
Ćwiczenie 2
Wskaż, jakie przesłanki w największym stopniu mają wpływ na przyjęcie określonych postaw. Możliwe odpowiedzi: 1. przekonania, 2. emocje, 3. zachowania, 4. pomysły
RNM8uJIEq4zRt1
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Nadawcy niewiarygodni mogą doprowadzić do tzw. efektu bumerangu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiarygodny nadawca w pracy z nastolatkami powinien upierać się przy tezie, że tylko on ma rację. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoby z niższym wykształceniem będą preferować argumenty racjonalne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Silne argumenty emocjonalne mogą powodować, że zaciera się treść argumentów przekazu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
R6pIst4sVS3Zw1
Ćwiczenie 4
Dopasuj pojęcia do ich definicji. Postawa Możliwe odpowiedzi: 1. świadome lub nieświadome, zazwyczaj silne, lecz nietrwałe, mocno wartościujące stany danej osoby poprzedzone konkretnym wydarzeniem, 2. brak pasującej definicji, 3. wartościujące nastawienie osoby wobec konkretnego przedmiotu/osoby, 4. stan psychiczny danej osoby odzwierciedlający jej stosunek do innego człowieka/przedmiotu/zdarzenia, zwykle ma charakter względnie trwały. uczucia Możliwe odpowiedzi: 1. świadome lub nieświadome, zazwyczaj silne, lecz nietrwałe, mocno wartościujące stany danej osoby poprzedzone konkretnym wydarzeniem, 2. brak pasującej definicji, 3. wartościujące nastawienie osoby wobec konkretnego przedmiotu/osoby, 4. stan psychiczny danej osoby odzwierciedlający jej stosunek do innego człowieka/przedmiotu/zdarzenia, zwykle ma charakter względnie trwały. Emocje Możliwe odpowiedzi: 1. świadome lub nieświadome, zazwyczaj silne, lecz nietrwałe, mocno wartościujące stany danej osoby poprzedzone konkretnym wydarzeniem, 2. brak pasującej definicji, 3. wartościujące nastawienie osoby wobec konkretnego przedmiotu/osoby, 4. stan psychiczny danej osoby odzwierciedlający jej stosunek do innego człowieka/przedmiotu/zdarzenia, zwykle ma charakter względnie trwały. Osobowość Możliwe odpowiedzi: 1. świadome lub nieświadome, zazwyczaj silne, lecz nietrwałe, mocno wartościujące stany danej osoby poprzedzone konkretnym wydarzeniem, 2. brak pasującej definicji, 3. wartościujące nastawienie osoby wobec konkretnego przedmiotu/osoby, 4. stan psychiczny danej osoby odzwierciedlający jej stosunek do innego człowieka/przedmiotu/zdarzenia, zwykle ma charakter względnie trwały.
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Negatywne postawy w pracy: 4 przykłady

Do jednego z najgorszych zachowań z pewnością można zaliczyć systematyczną pogardę żywioną wobec argumentów i opinii innych osób. Wiąże się ona również z dumą.

piękno Źródło: Negatywne postawy w pracy: 4 przykłady, 13.04.2020 r., dostępny w internecie: pieknoumyslu.com [dostęp 30.09.2020 r.].
R1SSmRKxhel8n
Podaj nazwę postawy, o której mowa w tekście. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Grzegorz Tomicki Postawa

Jaka zachodzi relacja pomiędzy naszymi wewnętrznymi postawami a zewnętrznymi działaniami? Psychologowie społeczni zgodni są co do tego, że jedno jest źródłem drugiego. W powszechnym mniemaniu naszymi zachowaniami kierują przede wszystkim postawy rozumiane jako uczucia wobec jakiegoś przedmiotu lub osoby. Nauka podważyła to zdroworozsądkowe przekonanie i udowodniła, że postawy często bywają słabym prognostykiem czyichś zachowań. Co więcej, pokazała, że zmiana ludzkich postaw nie musi powodować zmiany zachowania. Uczeni nie poprzestali jednak na obaleniu dotychczas obowiązujących twierdzeń i spojrzenia na naturę ludzką. Postanowili także odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak często postępowanie człowieka nie jest zgodne z jego deklaracjami. I znaleźli odpowiedź. Zarówno deklarowane przez nas postawy, jak i nasze zachowania podlegają wpływowi wielu czynników. Dlatego postawy człowieka pozwalają przewidywać jego zachowanie jedynie pod następującymi warunkami: (1) wpływ pozostałych czynników zostanie zminimalizowany, (2) postawa ściśle odnosi się do konkretnego zachowania (jak w badaniach nad wyborami), (3) postawa jest silna (co zdarza się wówczas, gdy coś nam o niej przypomni lub sytuacja ją zaktywizuje, jest nabyta w drodze osobistych doświadczeń). Ostatecznie można stwierdzić, że pomiędzy tym, co myślimy i czujemy, a tym, co robimy, zachodzi związek, choć w wielu sytuacjach jest on słabszy, niż skłonni bylibyśmy przypuszczać.

pzc Źródło: Grzegorz Tomicki, Postawa, 27.10.2016 r., dostępny w internecie: pzc.innelektury.pl [dostęp 30.09.2020 r.].
R1cqs4TV3jHKN
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Ukształtowana postawa sprawia, że w podobnych sytuacjach człowiek zawsze zachowuje się tak samo. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Próbując przewidzieć postawę człowieka w danej sytuacji, należy wziąć pod uwagę nie tylko czynniki wewnętrzne, ale także uwarunkowania zewnętrzne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zmiana postawy musi wiązać się ze zmianą zachowania i stosunku wobec przedmiotu postawy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Grzegorz Tomicki Postawa

Próby badawcze podejmowane w celu zrozumienia tego, w jaki sposób działają postawy, przyczyniły się do powstania dwóch konkurencyjnych linii badań. W ramach pierwszej z nich badacze zakładali, że postawy są konstruowane w określonym kontekście sytuacyjnym, m.in. są one inferowane z aktualnych myśli i uczuć, nastroju, obserwacji zachowania. Wedle tego podejścia podmiot jest aktywny, tworzy ocenę wartościującą na podstawie dostępnych informacji, które w danej sytuacji przychodzą mu na myśl. U podstaw drugiego paradygmatu badawczego leżało założenie, iż postawy są relatywnie trwałym zapisem w pamięci. Postawy są z niej wydobywane stosownie do okoliczności, np. królowa obok swojego nowego męża powoduje wydobycie u Hamleta negatywnej ewaluacji matki (a nie tej związanej z matczyną miłością). W ramach tego paradygmatu Fazio, Sanbonmatsu, Powell i Kardes zaobserwowali, iż sama obecność obiektu w sposób automatyczny może aktywizować w pamięci związane z nim ewaluacje. Oznacza to, że sama obecność obiektu może wywołać w pamięci związane z nim oceny. Proces ten zachodzi bez wysiłku i bez udziału świadomości. Podmiot pozostaje wtedy bierny, nie myśli o bodźcu. Postawa wpływa na percepcję sytuacji, w której podmiot się znajduje. Pełni też funkcję orientującej wartości (orienting value): kieruje uwagę podmiotu na te obiekty, których dobrze byłoby uniknąć albo się do nich zbliżyć.

pzc Źródło: Grzegorz Tomicki, Postawa, 27.10.2016 r., dostępny w internecie: pzc.innelektury.pl [dostęp 30.09.2020 r.].
RVkyPkSHwOBFW
Wyjaśnij różnicę w podejściu naukowców do działania postawy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Małgorzata Delkowska Zmiana postaw. Nadawca przekazu i jego argumenty

W idealnym świecie (lub doskonale zaprojektowanym eksperymencie) odbiorca przekazu mógłby otrzymywać jedynie istotne dla procesu perswazji informacje. Niestety, rzeczywistość zwykle nie jest dla nas tak łaskawa, a obok informacji ważnych (tzw. diagnostycznych), komunikaty zawierają także te inne, mniej istotne (niediagnostyczne). Biorąc pod uwagę fakt, że postawa może wywodzić się z przekonań człowieka o własnościach danego obiektu, a te z kolei powstają w wyniku przypisania tychże własności na skutek obserwacji, wnioskowania bądź uzyskania odpowiedniej informacji od osoby trzeciej (Fishbein i Ajzen, 1975), warto przyjrzeć się odkrytemu przez Richarda Nisbetta, Henry’ego ZukieraRonalda Lemley’a (1981) tzw. efektowi rozpuszczenia.
W swoich badaniach starali się oni sprawdzić, jakie znaczenia dla sądów społecznych (przewidywanie zachowania bądź cech innych osób) mają zawarte w przekazie informacje niediagnostyczne. Uzyskane przez autorów wyniki pokazały, że współwystępowanie informacji diagnostycznych i niediagnostycznych sprawiało, że przewidywania badanych na temat przedstawionych im osób były istotnie mniej radykalne, w porównaniu do sytuacji, gdy komunikaty zawierały jedynie informacje diagnostyczne. Posługując się przykładem: liczba godzin nauki studenta do egzaminu była dla osób badanych wystarczającą przesłanką do wydawania stanowczych sądów na temat jego przyszłych wyników, ale gdy uzupełniono ją o informację odnoszącą się do liczby posiadanych przez studenta roślin doniczkowych, przewidywania te stały się słabsze – innymi słowy – „rozpuściły się” (Zukier, 1982). Jak do tego doszło?
Badacze twierdzą, że uzyskany efekt pojawia się w rezultacie dokonywania przez nas sądów dotyczących podobieństwa między cechami podzielanymi przez obiekt i wynik jego działań. Mówiąc inaczej – przewidując możliwy rezultat zachowania obiektu, wybieramy taki, który wydaje się nam najbardziej dla niego reprezentatywny. Oczywiście, im więcej cech wspólnych ma obiekt i wynik jego działań, tym są one do siebie bardziej podobne. Im więcej natomiast cech unikalnych dla każdego z nich, tym podobieństwo jest mniejsze. W przypadku równoczesnego występowania informacji diagnostycznych i niediagnostycznych, te drugie traktowane są jako istotne, a dokonywane na ich podstawie przewidywania tracą na sile.

zmiana Źródło: Małgorzata Delkowska, Zmiana postaw. Nadawca przekazu i jego argumenty, dostępny w internecie: mala-psychologia.eu [dostęp 30.09.2020 r.].
RMvhKQat38oKI
Wyjaśnij, w jaki sposób efekt rozpuszczenia może wpłynąć na zmianę postawy. (Uzupełnij).