Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Czesław Miłosz To
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
formułuje tezę interpretacyjną wiersza To Czesława Miłosza,
określa cel zastosowania dwóch planów czasowych w utworze,
wskazuje motywy poetyckie pojawiające się w wierszu,
dokonuje interpretacji utworu To.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Warsztaty interpretacyjne. Czesław Miłosz To”. Prosi uczestników zajęć o przeczytanie wiersza To i zanotowanie swoich pierwszych refleksji na jego temat. w sekcji „Przeczytaj”.
Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego To, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel prosi jednego z uczniów lub uczennic o odczytanie wiersza Czesława Miłosza To. Następnie pyta uczestników zajęć o ich pierwsze wrażenia i refleksje na temat utworu. Uczniowie wypowiadają się swobodnie.
Nauczyciel zapowiada, że praca na lekcji będzie polegała na analizie i interpretacji wiersza Miłosza. Prosi, by uczniowie podzielili się na grupy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozpoczynają pracę od zapoznania się z kontekstami interpretacyjnymi do wiersza Czesława Miłosza To zamieszczonymi w bloku tekstowym. Nauczyciel pyta, czy uczniowie przypominają sobie jakieś inne teksty kultury, które mogłyby pełnić funkcje kontekstów dla wiersza Miłosza. Jeśli pojawią się jakieś tytuły, uczniowie notują je w zeszytach.
Następnie uczniowie pracują w grupach nad kolejnymi poleceniami z sekcji „Schemat” oraz „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel udziela im pomocy, jeśli jest taka potrzeba.
Po upływie ustalonego czasu liderzy grup informują, jakie założenia interpretacyjne przyjęła grupa. Uczniowie wspólnie dyskutują o możliwych interpretacjach. Nauczyciel dba o to, by dyskusja zakończyła się podsumowaniem i sformułowaniem wniosków.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Czesława Miłosza To
Materiały pomocnicze:
Andrzej Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2011.
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Stefan Chwin, Miłosz. Interpretacje i świadectwa, Kraków 2012.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.